2010 års första kvartal blev det bästa någonsin för Audi. 264 100 sålda bilar hittills i år är 26 procent fler än under samma period 2009. Med den ökningen har Audi för första gången passerat rivalen Mercedes som sålde 248 500 bilar under perioden januari-mars. Den tredje tyska premiumkombattanten BMW väntas presentera sin kvartalsrapport senare den här månaden.
Den främsta orsaken till Audis uppryckning i försäljningsstatistiken är Kina. Audi gick framåt på alla de stora marknaderna, Nordamerika +35 procent, Västeuropa +12 procent, Östeuropa +10 procent, men allra bäst gick Audi hem hos de kinesiska bilköparna. Audis kinesiska försäljning ökade med 77 procent jämfört med samma period i fjol och drog därmed ifrån Mercedes. Audi säljer nu dubbelt så många bilar i Kina som Mercedes.
Enligt Audis styrelseledamot och marknadschef Peter Schwarzenbauer har de två nya A5-modellerna Cabriolet och Sportback sålt bra och bidragit stort till ökningen. Även lillsuven Q5, A4 och A6 går fortsatt bra. Audi har flera gången upprepat sin målsättning att vara världens största premiumtillverkare senast 2015, för att det ska bli möjligt måste den nya småbilen A1 bli en succé.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.