Audi TT RS plus

Audi TT RS plus – starkare och snabbare

4,7 procent snabbare 0-100 km/h, 12,0 procent högre toppfart och 5,9 procent fler hästkrafter. Där har du fördelarna med Audi TT RS plus jämfört med vanliga TT RS. Ett plus på bilen innebär också högre prislapp med cirka 6,9 procent.

När Audi TT RS, värstingversionen av Ingolstadts lilla roadster, presenterades i mars 2009 var det många som gnuggade händer och njöt. Nu, nästan tre år senare, förhöjer Audi njutningen till en ny nivå när de i dag presenterar Audi TT RS plus. Notera tilläggsbeteckningen ”plus” som innebär en rad små men trevliga justeringar för den som är ute efter lite mer än grannen.

 TT RS plus har samma omtyckta femcylindriga direktinsprutade turbomotor som sitter i vanliga TT RS (samma maskin som finns i RS3). Men i plus-versionen har effekten höjts till 360 hästkrafter, det vill säga 20 fler än i ursprungsmaskinen. Vridmomentet har också ökat, från 450 till 465 newtonmeter.

 Den extra kraften gör gott för kvickheten. 0-100 km/h går som snabbast på 4,1 sekunder om man kör coupéversionen med den dubbelkopplade S tronic-lådan med sju steg. Det är 0,2 sekunder snabbare än motsvarande TT RS utan plus.

 Med sexväxlad manuell låda gör TT RS plus 0-100 km/h på 4,3 sekunder, med andra ord tre tiondelar snabbare än vanliga TT RS Coupé med manuell låda.

 Eftersom TT RS plus även finns som cabriolet, eller Roadster som den kallas, får vi rabbla de accelerationssiffrorna också. TT RS plus med S tronic och utan tak gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Med manuell låda är siffran 4,4 sekunder. Motsvarande siffror för vanliga TT RS Roadster är 4,4 respektive 4,7 sekunder.

 Toppfarten för TT RS plus, oavsett tak eller sufflett, är 280 km/h. Det är 30 km/h högre toppfart än vad standardvagnen gör på grund av fartspärr (som dock går att plockas bort för en extra slant till Audi).

 Fyrhjulsdrift är standard på TT RS plus oavsett utrustning och version, precis som på TT RS.

 Någon viktsänkning har inte ägt rum, inte heller någon reducering av bränsleförbrukningen. Exempelvis väger en takförsedd TT RS plus med S tronic-låda in på 1550 kilo med förare, lite packning och vätskor samtidigt som den förbrukar 0,85 liter bensin per mil vid blandad körning.

 Hur man ser skillnad på en TT RS plus och en vanlig TT RS? Det gäller att ha ögonen på skaft när bilen svischar förbi. Ändrörens krom är belagda med svart och fälgarna, som är svarta, har röd fälgkant som smittar av sig en bit in på varje eker. Ytterbackspeglarnas kåpor är i svart kolfiberförstärkt plast i stället för att vara i matt silver. Ljudet på Audi TT RS plus ska dessutom har förfinats ytterligare.

 Föraren i bilen vet att det är en plus-version han eller hon sitter i genom att titta på växelspaksknoppen (alternativt växelväljaren) där det finns ett litet emblem som säger ”TT RS plus”.

 Premiär blir det på Genèvesalongen om några veckor. Försäljningen startar sannolikt inte långt efter avtäckningen, mot sommaren tippar vi. Några svenska priser har vi ännu inte men de tyska priserna visar att instegspriset för en TT RS plus (Coupé med manuell låda) ligger på 60650 euro vilket är 3900 euro mer än för motsvarande TT RS utan plus. Med dagens växlingskurs betyder det 34392 extra kronor för ett plus. Motsvarande prispålägg i Sverige skulle innebära att en svensksåld TT RS plus kostar från cirka 637600 kronor.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!