080111-audi-tts

Audi TTS är äntligen här

Nu är den här, nya toppmodellen av Audi TT som berikats med ett S, alltså TTS. Det innebär sportigare chassisättning och mer krut under huven, hela 272 hästkrafter. Till sommaren finns den att köpa.

Vi har skrivit om den förr, nya Audi TTS, och även visat spionbilder på den. De senaste dagarna har de officiella bilderna läckt ut på Internet, men nu är den helt officiell, med bilder och fakta.

Enligt Audi är bilen, som de skriver på sin pressajt, ”built for fun” och det får man väl hålla med om. Den redan tajta bilen har blivit ännu tajtare i TTS-utförande med sportchassi, sänkt 10 millimeter jämfört med standard-TT, samt turbomatad TFSI-motor.

Motorn är alltså den sedan tidigare kända (från S3) direktinsprutaren på två liter, men i TTS har den justerats upp till 272 hästkrafter (265 i S3). Maximala vridmomentet ligger på 350 newtonmeter hela vägen från 2 500 till 5 000 varv per minut. Detta ger bilen prestandasiffror som för respekt med sig. Coupéversionen med manuell sexväxlad låda gör 0-100 km/h på 5,4 sekunder medan den öppna versionen, roadstern, tar 5,6 sekunder på sig. Har man i stället valt S-troniclådan med dubbelkoppling till sin bil kapar man 0,2 sekunder på båda versionernas accelerationstider. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Trots fina prestanda så har bilen ändå hyfsat fina förbrukningssiffror. Vid blandad körning drar coupéversionen med manuell låda 0,8 liter per mil. Roadstern med samma transmission drar 0,82 liter per mil. Med S-troniclåda drar de i stället 0,79 respektive 0,8 liter per mil.

Standardmonterat på TTS är femekrade 18-tumsfälgar med 245/40-däck. 19-tummare utvecklade av quattro GmbH finns att välja om så önskas. Bakom hjulen sitter det större skivor än på vanliga TT som omges av svarta ok med TTS-emblem på de främre. ESP-systemet har omarbetats en aning för att man ska kunna drifta under kontrollerade former.

Den adaptiva fjädringen på TTS är nytt med små magnetiska partiklar i stötdämparcylindern som med hjälp av elektriska impulser kan ändra oljans tjockhet/viskositet. Med fjädringen inställd på Normal är viskositeten hög, i läget Sport är den låg.

Exteriört har TTS fått en del attribut som ska särskilja bilen från de motorsvagare syskonen. Nya strålkastare av bi-xenontyp med horisontella LED-ljus, signifikativt för Audi i dag. Single-framegrillen har fått ny färg, platinagrå, med kromsarg runt om. Större och bredare luftintag får bilen att se lägre och aggressivare ut. Sidobackspeglarna är i krom, precis som det ska vara på en S-modell från Audi. Baktill har bilen ett kraftfullare utseende med bland annat gråfärgad diffuser och fyra kromade ändrör som ska ge det rätta sportiga ljudet.

Interiört är bilen standardutrustad med läder/alcantara-klädsel i antingen svart eller svart/silver, med silverfärgad söm. Instrumenteringen har grå bakgrund med vita nålar, pedalerna är i aluminium, dekorpaneler på instrumentbräda och dörrsidor är också i aluminium.

Audi TTS finns tillgänglig att köpa från och med tidigt i sommar. Riktpriserna ligger från motsvarande 425 000 kronor för TTS Coupé och 453 000 kronor för TTS Roadster.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!