Foto: Bourguignon

Audi V8 från 1990 som rullat 21,8 mil säljs nu

Runt skiftet mellan 1980- och 1990-talet var Audi V8 något av det hetaste från Tyskland. Kunde man inte lägga vantarna på en ny då ges man nu en ny chans.

Bilen är inte ens inkörd. 21,8 mil på mätaren är i stort sett ingenting.

De båda meningarna skulle kunna beskriva en ny bil som nyss hämtats hos bilhandlaren, men nu rör det sig faktiskt om en bil som hämtades av sina första ägare för 30 år sedan, en Audi V8 som rullade 15,7 mil i Belgien fram till 2016. Därefter köptes den av en firma i Nederländerna som under fyra år har ökat miltalet med nästa 40 procent. Det låter kanske hemskt, men det betyder att bilen nu har rullat totalt 21,8 mil.

Audi V8 är föregångare till dagens A8 (vars första generation kom 1994). Foto: Bourguignon

Denna pärlvita Audi V8 har en diger utrustningslista, sett till vad som vanligtvis fanns på dylika listor 1990. Bland annat har den farthållare, elektriskt justerbara stolar med minne, eluppvärmt baksäte, solskydd för bakdörrarnas fönster samt i bakrutan, varav sistnämnda är elektriskt manövrerad. Radio ingår dock inte.

3,6 liter tysk V8. Foto: Bourguignon

Under huven finns en 3,6 liter stor V8 som ger 250 hästkrafter och 340 newtonmeter. Bilen är förstås fyrhjulsdriven på quattro-vis och transmissionsöverföringen görs via en fyrstegad automatlåda. Som standard hade Audi V8 först en femväxlad manuell låda, från och med 1992 en sexväxlad.

Nackdelen med automatlådan är accelerationen. 0-100 km/h går på 9,2 sekunder. Med manuell låda är tiden 7,9 sekunder. Toppfarten ligger på 235 km/h (244 km/h med manuell låda).

Typisk Audi-interiör från förr. Foto: Bourguignon

Audi V8 kom 1988 och fanns kvar fram till 1994. Från 1992 fanns en extra potent variant med en 4,2-liters V8 under huven. Den gav 280 hästkrafter och 400 newtonmeter vilket gjorde modellen ännu lite kvickare.

Kommer du ihåg Teknikens Världs vinterskott 2011? Just det, en Audi V8. Frans Jäger kallade vi den och gav den en DTM-look enligt den Audi V8 quattro DTM som så framgångsrikt tävlade i början av 1990-talet. Foto: Andreas Libell

Om du går igång på denna i princip nya Audi V8 kan du alltid lägga ett bud. Den är nämligen till salu. Nederländska firman Bourguignon säljer den och begär 74 950 euro vilket motsvarar drygt 790 000 kronor. Du hittar annonsen här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr