Autoliv presenterar ny typ av säkerhetsbälte

Svenska Autoliv har utvecklat en ny sorts säkerhetsbälte som kombinerar fördelarna med ett tvåpunktsbälte och ett trepunktsbälte.

Det nya bältet begränsar enligt Autoliv belastningen på passagerare vid en olycka genom att krockkrafterna sprids över en större del av kroppen. Detta är särskilt effektivt för att skydda äldre passagerare eftersom en 60-årings bröstkorg bara klarar hälften så mycket som en 20-årings. 

 Det ordinarie säkerhetsbältet kompletteras med ett vertikalt tvåpunktsbälte för högeraxeln. Det nya bältet ser till att skydda passagerare i alla eventuella riktningar som en bil slängs runt i vid händelse av en olycka, och särskilt då om bilen välter och bilisten riskerar att kastas runt i bilen. 

 Eftersom bältet stramar åt axlarna blir den särskilt effektiv vid sidokollisioner eftersom den tidigare risken att glida ur bältet minskar. Enligt tester som Autoliv själva genomfört minskar risken för allvarliga skador och dödsfall med 30 procent.

 Bältet ska inte vara krångligare att ta på sig än ett konventionellt bälte, utan ska vara ungefär som att trä armen under remmen på en axelväska. Den första bilen med Autolivs nya säkerhetsbälte blir den kommande elbilen Renault Twizy.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!