En miss från den schweiziska Audi-importören gjorde att vi nu fått tag på officiella uppgifter från Audi via bilforumet Asphalte.ch och holländska Autoblog. Enligt dokumentet kommer Audi RS4 göra världspremiär i mars. Tvärtemot tidigare uppgifter kommer RS4 trots allt komma i kombiformat, på Audi-språk kallad Avant. Delar av dokumentet ser du i bildspelet nedan.
Nya RS4 visar även att det tyska hästkraftskriget börjar gå mot sitt slut. Motorn i bilen blir samma 4,2 liters V8 FSI som tidigare, men levererar i nya RS4 (på Audi-språk heter modellen B8) 450 hästkrafter. Det är en uppgång på 30 hästkrafter men samma effekthopp mellan generationerna B5 och B7 gav 50 extra hästkrafter i och med RS-beteckningen på bakluckan.
Överraskande nog har Audi valt att inte använda sig av den 4,0 liter stora biturbo-V8:an som man nyligen visade i S5, S6, S7 och S8 samt – i modifierad form – Bentley Continental V8. Man har inte heller valt att koppla på någon överladdning alls i till RS4:s motor som blir lika högvarvig och naturligt aspirerad som förra modellen. Till motorn harAudi kopplat i hop både fyrhjulssystemet quattro och en sjuväxlad S-tronic-låda.
I och med att RS4 Avant nu är bekräftad kan många bilfantaster koppla av, ryktena kring RS4:s vara eller icke vara var in i det längsta osäkra. Som vi skrev om så sent som för en månad sedan var det fortfarande bara fabriken i Ingolstadt som kände till de exakta detaljerna. Anledningen var då att Audi uppgavs ha satt främsta prioritet på att plocka fram ersättaren till BMW M5-utmanaren, Audi RS6.
Nu kommer båda bilarna bli av vad det lider, RS6 kunde vår spionfotograf fånga på bild för bara någon vecka sedan. Förmodad världspremiär för den bilen blir på bilsalongen i Paris i september, medan den som föredrar RS4 får sitt på bilsalongen i Genève i mars.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.