Kinesiska Beijing Automotive, BAIC, har uttryckt intresse för att ta över Saab från GM och utmålas som den kanske främsta aspiranten i spelet om Saab. Nu kan de ha tagit ledningen rejält. Enligt nyhetsbyrån Reuters har Bank of China meddelat att de beviljar ett lån på 20 miljarder yuan, ungefär lika mycket i svenska kronor till BAIC. BAIC har inte kommenterat uppgiften utan lägger locket på.
– 20 miljarder yuan är mer än tillräckligt för att bygga ut produktionen, sade Li Chunbo, analytiker vid Citic Securities, till Reuters.
Samtidigt har tidningen Ny Teknik talat med källor som säger att BAIC redan har köpt produktionsverktygen till gamla 9-5. Ny Teknik rapporterade i oktober att Saab hade börjat montera ned verktygen som skulle skeppas till Kina där BAIC skulle använda dem i en i ny fabrik. Enligt de senaste uppgifterna är överenskommelsen redan klar och frågan är hur detta påverkar försäljningen av Saab.
På fredagsmorgonen träffade näringsminister Maud Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund EU:s konkurrenskommissionär Neelie Kroes. Olofsson och Hägglund försökte sätta eld i baken på tjänstemännen genom att påpeka hur viktigt det är att EU-kommissionens granskning av Saab går snabbt. EU-kommissionens granskning går framförallt ut på att fastställa att Saab inte hade ekonomiska bekymmer den 1 juli 2008, det vill säga före finanskrisen, vilket är ett krav för att företaget ska vara berättigat till lån från Europeiska investeringsbanken.
– Hon sade att hon förstod mycket väl att det är viktigt att få ett snabbt beslut, säger Maud Olofsson till TT.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.