Kinesiska Beijing Automotive Industry Corporation, BAIC, fanns länge med i köpdiskussionerna om Saab. Men Saabs tidigare ägare General Motors valde Koenigsegg i stället för BAIC och sedan gick det ju som det gick. Men den kinesiska biltillverkarens intresse för Saab har inte svalnat. I en intervju med Dagens Industri säger BAIC:s vd Wang Dazong att hans bolag är redo att gå in med kapital om det skulle behövas. Enligt Wang Dazong har BAIC inte mindre än 50 miljarder kronor redo att investeras och att det finns en önskan om att bli långsiktig ägare i Saab. Spykers vd Victor Muller välkomnar BAIC.
– Spyker är börsnoterat i Amsterdam och 35 procent av aktierna är fria att handla med. Det är bara att köpa. Jag har inget behov av kontroll utan vill gärna ha in fler ägarpartner, säger Victor Muller till DI.
Wang Dazong påpekar dock att det för tillfället inte pågår några förhandlingar. Men BAIC och Saab har andra kopplingar. Tidigare i veckan skrev BAIC och Saab en avsiktsförklaring om att samarbeta kring försäljning och marknadsföring. För Saab kan det här innebära en genväg in på den kinesiska marknaden.
– Vi ska utreda möjligheterna att hjälpa varandra. Det handlar om att vi kan få Saab att växa i Kina, och Saab med sina 1 100 återförsäljare kan kanske bistå oss, säger Wang Dazong, till TT.
I december förra året betalade BAIC 1,4 miljarder kronor för verktyg och teknikrättigheter till gamla 9-5 och 9-3. BAIC planerar att bygga tre eller fyra nya modeller baserade på den gamla Saab-tekniken. I Peking ska en ny fabrik byggas med en årskapacitet på cirka 150 000 bilar. Där ska de nya Saab-baserade bilarna sättas ihop för att sedan säljas under namnet Beijing.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.