091028-folksam-baksäte

Baksätet glöms bort av biltillverkarna

Bilars säkerhet har förbättrats avsevärt de senaste åren, men det har inte gynnat alla som åker i bilarna. Försäkringsbolaget Folksam varnar nu för att biltillverkarna har glömt bort säkerheten i baksätet.

 Säkerhetsutvecklingen i personbilarna har gått fort framåt de senaste 15 åren och bilarna har bland annat blivit styvare och robustare för att klara krockar i höga hastigheter. Bältessträckare, kraftbegränsare och krockkuddar utspridda i bilen lindrar påfrestningarna vid en krock men enligt Folksams siffror finns dessa hjälpmedel endast i ett fåtal bilmodeller, cirka fem procent. Därför varnar Folksam nu för att biltillverkarna har fått tunnelseende och bara koncentrerar sig på framsätet. I baksätet har säkerhetsutvecklingen nästan stått stilla.

Den bristande baksätessäkerheten drabbar främst barn, men även vuxna löper högre risk att skadas i baksätet. Folksams krocktester visar att belastningen för barn i baksätet är dubbelt så hög för huvud, nacke och bröst i en modernare bil jämfört med äldre bilar. Vissa huvudskador som barn fått i modernare bilar hade inte uppträtt i en äldre bilmodell, och hade kunnat förhindras med modern säkerhetsutrustning. Sidokrockkuddar saknas ofta i baksätet, ibland finns dock krockgardin men eftersom barn är kortare är risken högre att de skadas av dörrens struktur och barn skulle därför ha större nytta av en sidokrockkudde. Enligt Folksam är det farligt även för vuxna över 50 att åka i baksätet.

Folksam ifrågasätter varför bilindustrin inte prioriterar baksätet i högre grad. En delförklaring är att det saknas konsumenttester som driver utvecklingen framåt.

– Vi är i stort behov av konsumenttester och mer forskning för att påskynda högre säkerhetsstandard i baksätet. Det finns fortfarande kunskapsluckor om hur och varför barn skadas och dagens barnkrockdockor har klara brister, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!