070115_volvo

Bakslag för Volvo S80

Två mjukvarufel på nya Volvo S80 3,2 gör bilen slö. USA-bilar åtgärdas i produktionen medan missnöjda europeiska kunder måste ta bilen till verkstad och kräva omprogrammering.

Volvo S80 med den raka sexcylindriga 3,2-litersmotorn levereras med trög gasrespons och en automatlåda som allt för tidigt låser på en för hög växel. Felen har upptäckts i den första produktionsomgången, men kunder som beställde sina bilar tidigt får leva med felet. Volvo väljer att inte återkalla redan sålda bilar. 

Uppdateringen görs när bilen kommer in för service, men bara om man uttryckligen är missnöjd. –  Man har rätt att reklamera och få det tillrättat antingen i samband med service eller vid ett

separat verkstadsbesök, säger Klas Alm, produktchef Volvo Personbilar. 

Bilar avsedda för den amerikanska marknaden är åtgärdade i den löpande produktionen, men för Europa sker uppdateringen tidigast från och med mitten av maj. Detta för att modellen först måste certifieras med ett nytt helbilsgodkännande. 

– Vi kan inte göra förändringarna innan vi med säkerhet vet hur det påverkar emissionerna och bränsleförbrukningen, säger Klas Alm.

Bilar som tillverkas före vecka 20 kommer inte att uppdateras i samband med service. Kunderna som har synpunkter på bilens egenskaper eller uppförande kan vända sig till återförsäljaren för åtgärd. 

– Åtgärden täcks naturligtvis av fabriksgarantin, säger Klas Alm på Volvo. 

Ingreppet är enkelt, verkstaden laddar ner ny mjukvara. Utväxlingen i gaspedalen ändras så att man inte ska behöva trycka så mycket för att det ska hända något. Den andra åtgärden rör inkopplingsvarvet för lock-upfunktionen så att den griper in senare.

Läs hela artikeln i Teknikens Värld nummer 2.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!