General Motors lanserar ett nytt märke. Tillsammans med de kinesiska biltillverkarna SAIC och Wuling Motors har GM skapat det nya märket Baojun (som är det kinesiska ordet för populär häst). Baojun skapas enbart för att sälja billiga bilar i Kina.
– Baojun positioneras som ett tillförlitligt märke med en självsäker och pålitlig image. Vårt mål är att överträffa kundernas förväntningar genom att bygga ett varumärke som kombinerar kvalitet i världsklass med låga ägandekostnader, säger Shen Yang, general manager för SAIC-GM-Wuling-samarbetet.
Baojuns bilar ska säljas genom de tre biltillverkarnas redan existerande distributionsnätverk. Även om GM ännu inte har sagt något om saken så är det troligt att Baojun-bilarna kommer att baseras på gamla delar, vilket är en strategi som har fungerat för såväl Volkswagen som Renault. Lanseringen av Baojun kan också ses som en räddningsåtgärd för Chevrolet. GM har tidigare meddelat att de vill att Chevrolet-märkets status ska höjas, bland annat ska Corvette-bilarna som säljs i Europa återigen benämnas som Chevrolet-modeller.
– Baojun kommer att komplettera våra övriga varumärken som säljs i Kina, bland annat vårt snabbast växande märke, Chevrolet. Det ger oss möjligheten att bättre hantera den allt mer segmenterade kinesiska bilmarknaden, säger Kevin Wale, chef för GM China Group.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.