Foto: Marcus Engström

Bättre studs i Jimny

Nya Suzuki Jimny är redan en ikon, men när stötdämparspecialisterna på svenska Öhlins utvärderat och utvecklat nya stötdämpare är den en ikon i världsklass!

Jag blev förälskad i nya Suzuki Jimny vid första ögonkastet. Liten, kompakt och stenhård. Och med glimten i ögat. Lite som Oskar Krüger. Första generationen Jimny tog ett stort kliv upp ur leran och blev en innebil för innerstadsmänniskor och reklambyråfolk i slutet av det glada 80-talet, och nya Jimny har gjort likadant. Men i verkligheten är den en arbetsbil för folk som har riktiga jobb – i skogen till exempel.

Precis som vanligt när man är kär i nåt så tar man varje chans att umgås, så jag lånar en vanlig Jimny och beger mig till den blågula byggnaden i Upplands Väsby där stötdämpartillverkaren Öhlins huserar. De har nämligen utvecklat nya dämpare till nya Jimny. De är inte helt gratis så att säga, så för att kolla om de är värda pengarna så kör jag en dålig omväg norrut från redaktionsgaraget.

Suzuki Jimny generation fyra är smal och har smala hjul, dessutom är den förhållandevis högbyggd. Jag erkänner att jag var helt säker på att den skulle välta i vårt älgtest, men det gjorde den inte. Den klarade gränsen för godkänd med 72 km/h (då var gränsen 70 km/h – nu har vi höjt den till 72 km/h) med kommentaren ”Snäckstyrningen ställer till det då det måste rattas febrilt. Greppnivån är låg och fjädringen för mjuk”. Med det sagt så är bilen inte helt kursstabil, den är vinglig på motorväg och spårkänslig på sliten landsväg. Men man älskar den ändå, den är duktig på det den ska göra och har en robust charm (ännu en parallell med Oskar Krüger... reds anm).

Robin Vesterlund och Bert Skelander (den senare har jobbat på Öhlins sedan 1979). Foto: Marcus Engström

Öhlins Racing AB startades av Kenth Öhlin 1976 och har sedan dess vunnit det mesta som går att vinna inom motorsportvärlden, från motocross och roadracing till bilracing i (nästan) alla klasser som finns – inklusive Rally Raid-tävlingar som exempelvis Dakar-rallyt. Öhlins är också OEM-leverantör till många motorcykel- och biltillverkare (de bygger grejorna men det står inte alltid Öhlins på dem, lätt förenklat).

När jag rullar in bakom det nybyggda huvudkontoret öppnas en garageport och en Jimny med klistermärken syns upphissad på en pelarlyft. Robin Vesterlund, ingenjör och testförare på Öhlins, specialiserad på företagets så kallade Adventure-applikationer och den som ansvarat för utvecklingen av dämparkitet till Jimny, visar de guldfärgade behållarna i hjulhusen på Jimnyn och berättar:

– Den här bilen har en höjningssats som höjer bilen 30 millimeter och har dessutom 30-tumshjul monterade, men stötdämparkitet är utvecklat för att passa på en helt standard Jimny.

Maximal höjning är 50 millimeter på grund av att kardanaxeln annars går emot en tvärbalk under motorn. Foto: Marcus Engström

Nu är ju det här är färdig bil, men i vilken ände börjar ni när det ska byggas nya dämpare för en bil?

– Utvecklingsprocessen för en ny 4x4-applikation börjar med att vi provkör den valda bilmodellen i originalutförande. Vi utvärderar bilens egenskaper på motorväg, landsväg, grusväg och på vår 4x4-testbana. Vi har ett protokoll för utvärdering som innehåller över 70 punkter, som till exempel komfort, chassikontroll, styrrespons, kontaktförluster, artikulation, urbottning med mera. Med hjälp av det protokollet får vi en bra uppfattning om bilens originalchassi, vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Tillsammans med den information vi fått in så tar vi fram en plan över vad våra dämpare ska göra för bilen för att pricka in exakt det användningsområde som bilen ska användas till och leverera funktion över förväntan, säger Robin Vesterlund.

Gasbehållarna innehåller en skiljekolv, olja och nitrogen. Det är här inne som trolleriet inträffar... Foto: Marcus Engström

– Nästa steg i utvecklingsprocessen är en komplett uppmätning av bilen. Fjädrad och ofjädrad vikt, utväxlingar, roll center, hjulvinklar med mera. Vi tar all data från uppmätningen och matar in i en egenutvecklad mjukvara som vi använder för att beräkna en teoretisk dämpmängd och fjäderstyvhet. Denna mjukvara är baserad på över 40 års erfarenhet inom racing, rally och offroad och det är här som vår långa erfarenhet av stötdämpare kommer till sin rätt.

Det svarta på dämparen är justeringsratten för returfjädringen. Foto: Marcus Engström

Men ni räknar väl inte bara ut allt i dator?

– Nej, sedan tar vi fram prototypdämpare anpassade för bilen som vi använder under utvecklingsprocessen för att ta fram rätt dämpmängd som påverkar komfort och prestanda. Även med en bra grund från vår mjukvara, så testar vi alltid våra dämpare på bil i verkligheten.

Helt utfjädrat skymtar man guldet som är fäst på rambalken baktill. Foto: Marcus Engström

– Vi repeterar vårt testprotokoll och justerar dämpmängden tills vi är helt nöjda med både komfort och prestanda. De tekniker som bygger och shimsar våra dämpare är samma tekniker som jobbar med våra mest extrema dämpare inom WRC, RallyX, och F1. Målet är att få fram exakt rätt typ av dämpning och funktion, säger Robin Vesterlund.

”Normal” terrängkörning är inga problem. Det är när farten höjs som Öhlins-dämparna blir värda pengarna. Foto: Marcus Engström

Vi rullar iväg till elddopet, en motocrossbana några kilometer från Öhlins huvudkontor, där både original-Jimnyn och Öhlins-Jimnyn gör bra ifrån och visar upp extrema hjulvinklar när de båda bilarna klättrar uppför branta backar och tar sig över krön. Redan i originalutförande är Jimny en kompetent terrängbil, men med 30 millimeters höjning och 30-tumshjul så går den att köra i stort sett över vad som helst – men det är när vi höjer hastigheten som Öhlins gula och guldfärgade stötdämpare får bekänna färg. Med ställbar kompression och returfjädring har Robin Vesterlund och resten av teamet lyckats skapa en bil som upplevs som att den helt enkelt sväljer ojämnheter. Fjädringen bottnar inte ens när vi hoppar med bilen.

Ole, dole, doff. Om Engström får välja blir det en Öhlins-Jimny fast med originalhjul. Verka utan att synas är ledorden! Foto: Marcus Engström

Men hur ofta kör man bil på crossbana? Nej, just det. Därför drar vi iväg på ännu spårigare och sämre asfalts- och grusvägar än de jag körde på på väg till Upplands Väsby – och det är här Öhlins-Jimnyn överträffar förväntningarna. Nu gör förstås de stora hjulen sitt, men spårkänsligheten är borta, styrresponsen är betydligt bättre än i ”originalet” och till och med på grusvägar som blivit ”tvättbrädor” har jag full kontroll över bilen. Stötdämparna har sitt ursprung i en modell som började användas redan 1982 för motocross, men 38 år senare skapar de magi i en bil. Utveckling av dämpare för fler offroadbetonade bilar är på gång, som exempelvis Mercedes G-klass. Vi lovar att hoppa med den också när dämparna är monterade!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!