Bekräftat: Bentley bygger budgetversion

Lyxbilstillverkaren Bentley lanserar nu sin instegsmodell av Continental GT och GTC som får en V8 på fyra liter och 507 hästkrafter.

Bentley har lanserat sin nya instegsmodell av Continental-serien som nu har tre motoralternativ, vilket för den lilla brittiska biltillverkaren är extremt många. 

 – Den nya V8-motorn ger Bentley tre motorer för första gången sedan företagets tidiga dagar och vi är övertygade om att den kommer karaktärisera körupplevelsen på samma sätt som V8:an på 6,75 liter och W12:an på 6,0 liter, säger Bentleys chassi- och motorutvecklingschef Brian Gush i ett pressmeddelande.

 Att kalla den nya motorn för budgetversion är förstås att ta i, men allt är ju relativt, även för en bil som kommer börja på 136 000 euro, motsvarande nära 1,2 miljoner kronor. V8-motorn har sitt ursprung i ägarkoncernen Volkswagen, och kan i förklädd form även hittas i Audi S6, S7 och S8. 

 Den i sammanhanget lilla motorn visar att nerdimensionering av motorerna, så kallad downsizing, är en trend som de flesta tillverkarna är måna att hänga med på. De fyra litrarna levererar 507 hästkrafter vid 6 000 varv i minuten och 660 newtonmeter i spannet 1 700-5 000 varv i minuten, mycket tack vare dubbla turboaggregat i den 2 295 kilo tunga bilen. 0-100 kilometer i timmen går på 4,8 sekunder och toppfarten hamnar på 303 kilometer i timmen. En åttaväxlad automatlåda ser till att rätt växel ligger i vid rätt tillfälle, och kraften skickas ner till samtliga fyra hjul med effekten uppdelad 40/60 fram/bak.

 När Bentley Boysen inte använder all prestanda och istället kör som folk stänger V8-motorn av hälften av cylindrarna och motorn blir en V4 under lätt gaspådrag. Det gynnar även bränsleförbrukningen som i blandad körning hamnar på 1,05 liter milen. Utsläppen är inte heller jätteimponerande med 246 utsläppta gram koldioxid per kilometer. Cabrioleten GTC har ännu sämre siffror att skryta med och behöver 1,09 liter per mil och släpper ut 254 gram koldioxid i naturen varje kilometer. 

 Utifrån sett märker man snik-Bentleyn på den annorlunda grillen, stötfångaren med tre luftintag och det röda emaljerade B:et på bakluckan. De 20 alternativt 21 tum stora diamantsvarta eller glansiga silverfärgade fälgar är unika för basversionen, som även får specialdesignade avgasutblås. 

 Den nya motorn kommer bara finnas tillgänglig i Bentley GT och GTC.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!