080630-bell-aurens-longnose

Bell Aurens Longnose – Land Rover med 1 500 hk

Hur skulle en Land Rover Defender se ut om den hade en 1 500 hästkrafter stark flygplansmotor från Rolls Royce, inget tak och en bakdel som ser ut som en segelbåt? Thomas Bell har gett ett svar på den frågan. Han kallar svaret Longnose.

Land Rover Defender hör till de få bilar som har funnits här på jorden nästan så länge som någon kan minnas. Den har varit med om ett antal krig och finns på alla möjliga och omöjliga platser på jordklotet. Runt om i världen pressas den av sina ägare till det yttersta. Så gör även Thomas Bell, om än på ett helt annat sätt. Grundaren av företaget Bell Aurens har förverkligat sina och kanske även många andras drömmar i form av projektet Longnose. 

Även om det på bild ser ganska avancerat ut är idén väldigt enkelt. Tag en Land Rover Defender, hugg av taket, förläng motorhuven och stoppa i den största motorn du kan hitta. Thomas Bell har gjort detta och han har för avsikt att göra det igen och sälja bilarna. Alla Bell Aurens Longnose kommer att anpassas individuellt efter kundernas behov och det finns ett flertal olika valmöjligheter. Först och främst går det att välja mellan en liten, men stark skara motorer. Standardmotorn är en Rover-V8 på 4,6 eller 5,0 liter som ger 235 respektive 280 hästkrafter. Det går även att välja två V8-motorer som monteras ihop till en V16. Även om Holger Kalvelage, talesman för Bell Aurens, påpekar att en V12-motor är ett större avsteg från grundkonstruktionen går det naturligtvis även att få en sådan. V12-motorn på 27 liter som nämndes ovan ligger än så länge bara på ritningsstadiet. Det har inte gjorts några utförliga uträkningar men Kalvelage kan avslöja att det rör sig om en Merlin-motor från Rolls-Royce på 27 liter och omkring 1 500 hästkrafter. Med denna motor skulle bilen troligtvis bara bli aktuell för utställning och förmodligen inte för vanlig trafik.

Även utseendemässigt går det att variera bilen kraftigt. Det mest framstående exemplet är att kunden baktill kan välja mellan ett vanligt avslut på bilen eller en så kallad yachttail. Med det senare alternativet får bilen en högst säregen prägel som för tankarna till en segelbåt. Priset varierar naturligtvis beroende på hur man väljer att konfigurera sin bil. Grundpriset är dock satt till 125 000 euro, motsvarande 1,2 miljoner kronor, plus nationella tullavgifter och skatter. Den som känner sig lockad får dock finna sig i att vänta på sin tur. Den planerade produktionen är satt till blygsamma 10 bilar per år, främst på grund av att allt byggs för hand. Men även för att Bell Aurens vill att bilen ska vara exklusiv.

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!