080610-flying-spur-speed

Bentley Continental Flying Spur – nu med mer Speed

Bentley visar nu ansiktslyftningen av Continental Flying Spur, som även innefattar tilläggsbeteckningen Speed. Med den 610 hästkrafter starka W12-motorn med dubbelturbo blir Flying Spur Bentleys starkaste sedan någonsin.

Inför modellår 2009 har Bentley valt att uppgradera sin Continental Flying Spur med ungefär samma nyheter som coupén Continental GT erhöll förra året. Förutom de försiktiga exteriöra förändringarna faller det mesta av strålkastarljuset på den nya Speed-modellen. Precis som Continental GT kan Continental Flying Spur utrustas med tilläggsbeteckningen Speed, vilket bland annat innebär att man får den gigantiskt stora W12-motorn på 600 hästkrafter.

Den nya ansiktslyftningen innebär en rad visuella förändringar, om än mycket diskreta sådana. Framtill får 2009 års upplaga av Continental Flying Spur en mer upprätt grill än tidigare årgångar, såväl som en ny frontspoiler med större luftintag och diskreta kromringar runt strålkastarna. Baktill har stötfångaren uppdaterats lätt. Ansiktslyftningen medför även att Bentley-köparen har större möjlighet att sätta en personlig prägel på sin bil. Inredningen kan numera förändras med ett antal nya material och färger. Förutom en ny adaptiv farthållare är Bentley stolta över att erbjuda ett nytt stereosystem som tillval. Den nya stereon från Naim har bland annat en förstärkare på 1 100 watt, vilket enligt Bentley själva gör den till den kraftigaste stereon som finns i en serietillverkad bil. 2009 års ansiktslyftning sätter dessutom mer ljudisolerande material i kupén. Väghållningen har uppdaterats genom en översyn av fjädringen och nya ”Ultra High Performance”-däck från Pirelli, för bästa komfort och prestanda.

Inför 2009 får Continental Flying Spur även den lovande Speed-beteckningen. Detta innebär, precis som för Continental GT, en W12-motor med dubbla turboaggregat på 6,0 liter, 610 hästkrafter och 750 Nm i vridmoment som fås redan vid 1 750 rpm. Detta gör att Continental Flying Spur förflyttar sig från 0-100 km/h på endast 4,5 sekunder och når en toppfart på 322 km/h. Inte illa för en bil som väger 2,5 ton. För att det inte ska utspelas tråkiga scener när Autobahn svänger har fjädringen sänkts med 10 millimeter, nya krängningshämmare tillkommit och servostyrningen uppgraderats. Dessutom ska ESP-systemet vara mer återhållsamt i sina ingripanden, allt för att en aktivare körstil ska tillåtas.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!