Foto: Bentley

Bentley Mulsanne går ur produktion

Efter elva års produktion läggs Bentley Mulsanne ner. Flying Spur tar över rollen som märktes flaggskeppsmodell.

Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne täcktes av i Pebble Beach in 2009, nu har det sista exemplaret tillverkats i Crewe. Totalt blev det över 7 300 exemplar av modellen som "kostat" 700 anställda närmare tre miljoner arbetstimmar att bygga.

Foto: Bentley

"Högklassig komfort, samtidig nerv i körning för att vara en lyxlimousine i det yttersta toppskiftet. Men skyhög bensinförbrukning, upp mot fyra liter per mil, känns inte så mycket 2013.", så lät vår summering när vi provkörde bilen i Berlin.

Hans Hedberg trivs bäst bakom ratten, även i Bentley Mulsanne. Foto: Patrik Lindgren

Sista laddningen av Mulsanne utgjordes av 30 bilar i utförandet "6.75 Edition by Mulliner". Namnet poängterar att det även är slut för märkets (och Rolls-Royces) V8-motor i L-serien som har hängt med i 61 år och tillverkats i över 36 000 exemplar.

Nu blir Flying Spur märkets toppmodell, en bil som vi naturligvis kört – läs vår provkörning här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!