Rolls-Royce sägs arbeta på en laddhybridversion av Ghost. Trots de nedlagda planerna på en elbil i Phantom-klass, som vi dessutom såg i konceptform kallad 102EX.
Nu ser det ut som att Rolls-Royce värsta konkurrent, Bentley, hinner före. I dag berättar de nämligen att de till bilsalongen i Peking tar med sig Mulsanne Hybrid Concept.
Mulsanne är normalt förknippad med den 6,75 liter stora dubbelturboförsedda V8-motorn som ger 512 hästkrafter. Men Mulsanne Hybrid Concept kommer alltså att bjuda på 6,75-litersmotorn i kombination med en eller flera elmotorer som arbetar för att få ner förbrukningen och utsläppen. Hur drivlinan, som är av laddhybridtyp, exakt ser ut berättar Bentley ingenting om i dagsläget, men de nämner att utsläppen sänks med hela 70 procent samtidigt som effekten ökar med 25 procent. Dessutom ska den kunna gå att köra på enbart el i upp till fem mil.
De berättar också att den i nuläget hemliga drivlinan kommer att användas i skarpt läge för första gången 2017, då blir det i den suv som Bentley snart lanserar.
– Mot slutet av årtiondet kommer 90 procent av alla våra bilar att finnas tillgängliga som laddhybrider, säger Bentley-chefen Wolfgang Schreiber.
På bilsalongen i Peking om elva dagar får vi reda på mer. I dagsläget får vi nöja oss med bilderna på märkets första laddhybridbil som du ser nedan.
Läs vår provkörning av lyxiga Bentley Mulsanne eller se provkörningen på film.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.