Av alla premiummärken känns Bentley som det som passar bäst att börja använda sig av dieselmotorer. Bilarna är redan motorvägskryssare av högsta rang och dess kunder skulle säkert uppskatta dieselmotorns egenskaper. Det har Bentley uppenbarligen insett. I en intervju med AutoTelegraaf säger Bentleys marknadschef Adrian Hallmark att deras uppfattning är att kunderna vill ha lågvarviga motorer med högt vridmoment. Men han säger också att det ännu inte finns tillräckligt stor efterfrågan för att planerna ska sättas i verket omedelbart.
Om Bentley skulle bestämma sig för att stoppa ned dieselmotorer i bilarna så har de mycket att välja mellan. Inom VW-gruppen finns några riktiga dieselpärlor som säkerligen skulle passa bra i en Bentley. VW:s V10 eller den ännu inte riktigt färdiga V12-motorn i Audi R8 känns som de mest uppenbara alternativen för tillfället. Adrian Hallmark håller inte med. Han hävdar att båda dessa är för stora för att få plats både i Flying Spur och Continental GT. Kanske får Bentley vänta på en nyutvecklad diesel i mindre storlek. Det låter dock underligt att Flying Spur och Continental GT inte skulle vara stora nog för att rymma den motor som Audi lyckats pressa ned i den betydligt mindre R8.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.