Häromveckan kom rapporter om att Pininfarina led stora ekonomiska förluster och var i brådskande behov av nya samarbetspartners. Nu är det känt att det går mindre bra även för en av Italiens andra ikoner. Bertone som har gett bilvärlden bilar som Lamborghini Miura, Ferrari 308 och Lancia Stratos, har på senare år gått minst sagt trögt.
Bertones fabrik har en maxkapacitet på 70 000 enheter om året. För att gå runt krävs ett minimum om 30 000. Denna gräns har man misslyckats med att nå de senaste åren. Det senaste uppdraget som gav acceptabla siffror var Alfa Romeo GT år 2003.
För att komma till rätta med problemen och undvika en konkurs har Bertone ansökt om concordato preventive, som grovt kan översättas till konkursbeskydd. Detta ska ge arbetsro åt Bertone-cheferna, de ska inte behöva oroa sig för betalningskrav. Företagets 1 350 anställda får lön från staten fram till årsskiftet.
Ljuset i tunneln kan vara en order från Kina. Det innebär ett uppdrag att tillverka 12 000 bilar årligen för försäljning i Europa. Bilarna ifråga är två SUV-modeller och en pick-up, från Zheijang Gonow Automobile och Jonway Automobile.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.