Bilar som säljs i Europa drar allt mer i förhållande till den förbrukning som uppges på pappret, det visar en studie från International Council on Clean Transportation (ICCT) som är en icke vinstdrivande organisation som utreder olika transportfrågor ur ett miljöperspektiv. Enligt deras nya studie Lab to Road blir biltillverkarna allt sämre på att hålla den utlovade förbrukningen. Nya bilar som säljs i Europa drar i genomsnitt 25 procent mer vid verklig körning än vad som sägs i faktabladen. För tio år sedan var skillnaden mellan papper och verklighet tio procent. ICCT bygger sin studie på data som har samlats in från nästan en halv miljon privat- och företagsägda personbilar.
Enligt ICCT:s studie är BMW:s förbrukning i genomsnitt 30 procent högre i verkligheten och därmed toppar BMW listan. Tvåa är Audi med en skillnad på 28 procent och därefter kommer Mercedes med 26 procent. Den franska jätten PSA vars Peugeot- och Citroën-bilar räknas ihop uppger förbrukningssiffror som är 16 procent lägre än i verkligheten och för Toyotas bilar skiljer det 15 procent mellan papper och verklighet.
Den nya studien kommer sannolikt att ge ytterligare bränsle till diskussionen om förfarandet då nya bilar certifieras i den europeiska körcykeln. Det har sedan länge varit känt att biltillverkarna tillåts ta till extrema metoder för att få bilarna att gå så snålt som möjligt. Testproceduren har sett ungefär likadan ut sedan 1980-talet men det finns krafter i Europaparlamentet som verkar för att införa nya regler 2017.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.