090402-försäljning-mars

Bilförsäljningen fortsätter nedåt – stort ras för Saab

Bilförsäljningen i Sverige fortsätter att gå på knäna. Antalet nya personbilar i mars minskade med en knapp fjärdedel. Riktigt dåligt gick det för Saab som backade hela 64 procent. Saab får numera nöja sig med en marknadsandel på fem procent.

 Det ser fortsatt mörkt ut på den svenska nybilsmarknaden. Under årets tredje månad såldes 18 035 nya personbilar, vilket är en minskning med 23,4 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har nybilsförsäljningen backat med 28,9 procent. Värt att notera är att det under mars månad såldes fler dieselbilar än bensinbilar. Både dieselbilar och miljöbilar stärkte sina positioner på marknaden.

– Det här är mycket positivt ur miljösynpunkt och gör att koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att sjunka. En dieselbil förbrukar 30 procent mindre bränsle och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än en bensinbil, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Bertil Moldén ser dock inte lika positivt på regeringens agerande i bilfrågan. Bil Sweden har i flera omgångar ställt krav på återinförande av en skrotpremie för att stimulera nybilsförsäljningen. Moldén pekar på exemplet Tyskland där skrotstimulanser har visat sig mycket framgångsrika.

– Vi har svårt att förstå regeringens tvekan med att införa en skrotpeng i Sverige. Fördelarna med att förnya den åldersstigna svenska bilparken och byta ut gamla bilar mot nya är stora både ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det skulle dessutom innebära en tändvätska för att kickstarta den svaga svenska bilmarknaden och därmed stimulera jobben och tillväxten.

Frågan är om en skrotpremie kan rädda det svårt sargade Saab. När mars-siffrorna presenteras framgår det att Saab backar kraftigt på den svenska marknaden. I mars såldes inte mer än 669 Saab-bilar, vilket är en minskning med 63,87 procent jämfört med mars i fjol. Saabs marknadsandel är nu nere på 4,91 procent. Hittills i år har Saab sålt 2 159 bilar. För den svenska kollegan Volvo gick de inte heller helt problemfritt. Volvo-försäljningen minskade med 27 procent och stannade på 3 189 bilar i mars. Volvos försäljning så här långt i år uppgår till 8 191 bilar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!