090406-astonmartin-rapide

Aston Martin Rapides innanmäte

Aston Martins bidrag till fyrdörrarssedaner med coupélinjer heter som bekant Rapide. Här kommer nya färska spionbilder som avslöjar produktionsbilens utsida… och insida!

I början av februari släppte Aston Martin två officiella bilder på sin vackra skapelse med fyra dörrar – Rapide. Bildsläppet fick oss alla att tro att bilen skulle avtäckas officiellt på Genèvesalongen en månad senare, men tji fick vi. I stället får vi snällt vänta till Frankfurtsalongen i höst, inte längre hoppas vi.

Här är de senaste spionbilderna på Aston Martin Rapide. Som vi kan se skiljer sig bilen utseendemässigt från bilen på de bilder som släpptes i februari. Nu är strålkastarna mer produktionsmässiga och stämmer mer överens med de vi hittar på exempelvis DBS. Annat nytt i fronten är den nedre spoilern som har tre luftinsläpp/öppningar i stället för enbart en öppning som följer grillens utformning med horisontella ribbor.

Bakändan skiljer sig också. Diffusorn har fått ett annat utseende samtidigt som de båda ändrörens placering och utformning har justerats en aning.

De nya spionbilderna visar dessutom, för första gången, produktionsbilens interiör, eller i alla fall instrumentbräda. Formerna på denna känns tydligt igen från övriga Aston Martin-modeller. Jämför man mittkonsolen från konceptbilen Rapide med produktionsversionen upptäcker man även här en del förändringar. Det är inte lika pråligt som i konceptet som hade spegelblanka metallytor och annorlunda placering av knappar och reglage. Än en gång liknar det i stället de övriga bilarna i modellprogrammet.

Vilken eller vilka motorer (dock bara en i taget) som ruvar där framme under den välskapta nosen kan vi än så länge bara spekulera i. Aston Martin har inte varit i närheten av att släppa några officiella tekniska specifikationer. Men det är inte helt otroligt att den motor som finns i V8 Vantage, kallad AJ-V8, tar plats under huven. Det skulle innebära 4,7 liters slagvolym som levererar 420 hästkrafter och 470 newtonmeter. Det är inte heller uteslutet att en V12-motor hittar ned mellan hjulhusen. Alltså samma motor som finns i DB9, men med effekten något uppskruvad från utgångspunkten på 477 hästkrafter. Dock inte allt för mycket för att konkurrera ut värstingen DBS V12 som har 517 hästkrafter.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!