För tre år sedan visade Audi upp en stadig bit som de kallade Cross Coupé Concept, en bil som Teknikens Värld exklusivt var nere och körde runt Allianz Arena i München.
Redan då visste vi, utan att Audi bekräftade det rakt av, att denna konceptbil var en försmak av vad som kommer nästa år, nämligen lill-suven/crossovern Q3.
Audi Q3 blir en direkt konkurrent till BMW X1 som lanserades förra året och Mini Countryman som lanserades för bara någon månad sedan. Medan Countryman-försäljningen precis har påbörjats har X1 redan sålt väldigt bra och det är just där Audi Q3 kommer in i bilden. Den ska helt enkelt roffa åt sig marknadsandelar och inte låta bilen från München (byggs dock i Leipzig) få dominera på egen hand. Det ska den försöka göra genom att bjuda på lite mer vågade och sportigare former än storebröderna Q5 och Q7. Förutom att den är betydligt mindre, nästan tre decimeter kortare än Q5, är linjeföringen mindre praktiskt lagd med kraftigt sluttande bakruta som på halvkombimanér.
Audi Q3 är närbesläktad med Volkswagen Tiguan då de båda bilarna använder sig av samma plattform. Q3, som får en rad bensin- och dieselalternativ och gissningsvis även ett hybridalternativ under huven, ska byggas i Seats Martorell-fabrik utanför Barcelona.
Vi tippar på världspremiär för Audis nya lill-suv på Genèvesalongen i vår eller allra senast på Frankfurtsalongen i höst.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.