Foto: Andreas Mau / CarPix

Audi Q6 e-tron visar upp sig

Kraftigt maskerad är den, men nästa år tappar nya elektriska modellen Audi Q6 e-tron all beklädnad.

I våras avslöjade Audi-bossen Markus Duesmann att under 2022 kommer märkets modellutbud att utökas med ännu en elektrisk suv, nämligen Q6 e-tron.
Modellen blir storebror till nyligen lanserade Q4 e-tron som vi både har provkört och testat. Tekniskt sett är de båda dock inte blivande syskon i och med att Q4 e-trons fundament är MEB-plattformen som används till bland annat Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Skoda Enyaq.
Q4 e-tron kommer i stället att vara tekniskt besläktad med kommande Porsche Macan i och med att de båda baseras på PPE-plattformen som utvecklats av just Audi och Porsche. PPE står för övrigt för Premium Platform Electric.

Denna nya plattform kommer att innehålla samma elektriska system på 800 volt som vi redan har sett i Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Högre spänning för med sig en rad olika fördelar så som lägre vikt på kablage och komponenter men också fördelar som bilägaren märker av mer konkret, nämligen bättre laddtider med högre laddeffekter uppemot 350 kW (kilowatt).

1 av 3 Foto: Andreas Mau / CarPix
2 av 3 Foto: Andreas Mau / CarPix
3 av 3 Foto: Andreas Mau / CarPix

Drivlinorna kommer att vara flera till antalet, dels med en elmotor som driver bakhjulen och dels med två elmotorer för att uppnå drivning på samtliga fyra hjul. En RS-variant är sannolikt också aktuell, kanske med effekt uppåt 440 kW (600 hk).
Batterierna kommer också i olika smaker, det vill säga med mindre eller större lagringskapacitet. Räckvidden kommer att ligga uppemot trakten kring 50 mil.

En detalj vi upptäcker när vi zoomar in kraftigt på bilderna är att Q6 e-tron har två laddluckor, en på vardera sidan om bilen. Det har även Porsche Taycan och Audi e-tron GT, men dessa båda har luckorna på framskärmarna. Audi Q6 e-tron har luckorna på bakskärmarna.

Räkna med att Q6 e-tron i det karossutförande vi ser på bilderna inte blir enda alternativ för modellen. Den bör även dyka upp som Sportback, det vill säga med mer framåtlutade bakre takstolpar som gör profilen mer graciös medan baksätet och bagageutrymmet tar stryk rent volym- och måttmässigt. Både Q4 e-tron Sportback och e-tron Sportback finns i dag med motsvarande karossform.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!