…att det rör sig om en V10-motor under huven på denna Audi R8 Spider. Vanliga R8 med 4,2-liters V8 på 420 hästkrafter har i aktern fyra mindre kromade ändrör, två på vardera sida, medan vi på bilderna här kan se två fetare doningar. Det är samma konfiguration som man sett på tidigare V10-prototyper. R8 Spider kommer således att erbjudas med både V8- och V10-motorer.
Det har ofta och länge diskuterats om Audi R8 i cabrioletutförande blir en targa-modell eller helt öppen, med andra ord som Spider-version. De nytagna spionbilderna visar klart och tydligt att det måste handla om något annat än targa. Ta en titt på bilens bakdel och jämför med en R8 coupé. Som du ser så har Spider-versionen på bilderna en helt ny plant utdragen bakdel i stället för som på coupén den utdragna sluttande bakrutan som täcker maskineriet.
På bilderna har bilen väldigt lite kamouflage, bortsett från det mattsvarta plastsjok som täcker bakre biten av tygsuffletten, antagligen bara för att förvirra betraktaren.
På denna taklösa version av R8 saknas dessutom de sköldar på sidorna som man kan välja till i olika utföranden till coupé-modellen. Anledningen är att de ordinära bakre takstolparna saknas, vilket med stor sannolikhet gör att bensinlocket på högersidan (syns ej på bilderna) flyttas ner till bakskärmen.
Audi R8 Spider visas förhoppningsvis på Genèvesalongen nästa år för att sedan dyka upp i bilhallarna lagom till sommaren.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.