Foto: CarPix

Beviset: Volkswagens monster-Golf är på gång!

Här har vi bildbevis på att Volkswagen talade sanning när de sa att Golf R-monstret med 420 hästkrafter blir verklighet.

Förra månaden bekräftade Volkswagen, i form av drivlinechefen Heinz-Jakob Neusser, att konceptbilen Golf R 400 blir verklighet, och det redan nästa år.

Medan konceptbilen, som visades i Peking förra året, hade 400 hästkrafter finns det obekräftade uppgifter som säger att effekten i produktionsversionen landar någonstans mellan 407 och 420 hästkrafter. Sistnämnda låter som en rund och jämn siffra, perfekt för en modellbeteckning. Golf R 420 med andra ord. 420 hästkrafter är dessutom samma siffra som EA888-motorn (samma motor som i Golf GTI och Golf R) redan visats upp med, nämligen på förra årets bilsalong i Genève, då inbakad under karossen på Audi TT quattro sport concept. EA888-motorn, det vill säga tvålitersfyran med turbo, kommer alltså också att användas i Golf R 420.

Konceptbilen Volkswagen Golf R 400

Trots Volkswagen-chefens bekräftelse förra månaden finns det ändå skeptiker: ”Volkswagen bara snackar”. Men våra spionbilder från området runt Nürburgring, tagna i går, visar en Golf R ”extra allt” som vi mer eller mindre får se som en bekräftelse på att VW-höjdaren inte pratade goja.

Att det inte är en vanlig Golf R med 300 hästkrafter ser vi tydligt. I fronten syns en rejäl laddluftkylare genom den nedre grillen som undertill har fått en liten extra läpp på frontspoilern. Bakom de stora fälgarna med lågprofildäck ser vi att det gömmer sig grövre doningar än vad som finns på Golf R, nämligen stora, vågkantade och hålborrade bromsskivor som greppas av bromsok som är större än på 300-hästarsversionen.

Diffusorn och ändrören är desamma som på Golf R, det är däremot inte takvingen som är ännu större och kaxigare än den vi nyligen fick se på Golf GTI Clubsport Concept.

Med dessa bildbevis kan vi nog slå fast att Volkswagen inom kort presenterar produktionsversionen av en Golf R med 400+ hästkrafter, DSG-dubbelkopplingslåda (eventuellt tioväxlad), fyrhjulsdrift och som sannolikt gör 0-100 km/h på under fyra sekunder (konceptbilen med 400 hk gjorde 0-100 km/h på 3,9 sekunder). Säljpremiär nästa år då.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr