070122_bravo

BILSPIONEN: Bravo gör comeback i Fiat-familjen

Fiat planerar att visa nya Bravo för den samlade världspressen 29 januari. Men fortfarande pågår det tester uppe i norra Sverige.

Med modellen Stilo ersatte Fiat den förra generationen Bravo/Brava. Det skedde i början av 2002, men någon succé blev det aldrig.

Sålunda utgår nu Stilo och ersätts av – Bravo. Det blir bara en femdörrarsversion.

Modellen kommer att tillverkas i Piedemonte S. Germano-fabriken som ligger i Frosione och målet är att utmana alla de stora konkurrenterna i Europas största segment – Golfklassen.

Det var även målsättningen med Stilo och det återstår att se om Fiat lyckas bättre nu. Bilen har i alla fall utvecklats och ritats efter teserna ”Skönhet” och ”Innehåll”.

Om man bara ser storleksmässigt så blir Bravo en nöt att knäcka för konkurrenterna. Den är större än VW Golf på alla ledder utom höjden där de är identiska med 149 centimeter.

Bravos mått i centimeter är (Golf inom parantes): Axelavstånd 260 (258), längd 434 (421) och bredd 179 (176). Det säger sig självt att det kommer att bli bra innerutrymmen i Bravo. Bagageutrymmet tar 400 liter last.

På motorsidan kommer två dieselmotorer, båda 1,9-liters cylindervolym med 120 respektive 150 hästkrafter. På bensinfronten handlar det om 90, 120 och 150 hästkrafter och alla är små 1,4-liters motorer med eller utan turbo.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!