061218_renault Foto: Hans G. Lehmann

BILSPIONEN: Generationsskifte för Renault Laguna

Hösten 2007 debuterar tredje generationen av Renault Laguna. Sedan- och kombiversionerna debuterar nästan samtidigt och ett år senare kommer en coupéversion.

Renaults har en av marknadens längsta produktcykler. Laguna debuterade 1993 och fick avlösning 2000. Nu har alldeles snart gått sju år till och avlösningen väntar runt hörnet.

Vår spionfotograf har lyckat hitta Laguna III under sluttesterna i Frankrike. Som tur var befann sig både sedan- och kombiversionen ute på uppdrag samtidigt. 

Maskeringen är fortfarande rätt massiv men det som syns är större strålkastare som strävar långt bakåt – i still med rådande mode pådrivet av konkurrenten Peugeot. Formspråket ska plockas från konceptbilen Neptea som visades på Paris Motor Show i september 2006.

Laguna Touring (kombi på svenska) får ett glastak som gör kupén ljus och trevlig. Aktern ser inte ut att slutta fullt så brant som på dagens modell, positivt då den nuvarande kombin har ganska begränsad bagagerumsvolym. 

Gemensamt för båda karossvarianter är att de växer runt tio centimeter på längden. 

Hög säkerhet kan vi också räkna med när det gäller Renault, experter på att fixa fem stjärnor i krocktesten hos Euro NCAP.

Motormässigt blir det en bred uppställning av bensinare och dieslar. Det ryktas om ett effektspann på 115-245 hästkrafter. Starkaste motorn är den 3,5 liter stora V6 som utvecklats av Nissan och redan finns i Renault Espace.

Nya Laguna, som internt kallas X91, kommer även att erbjudas som en coupéversion. Den modellen debuterar ett år efter de två storsäljarna. Officiell premiär för nya Laguna blir det på Frankfurts bilsalong i september 2007.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet