060518_porshe Foto: Hans G Lehmann

BILSPIONEN: Porsche visar nya muskler

Efter nya 911-modellen (997) introduktion förra året har entusiater och andra väntat på snabbare versioner. Efter Turbo kommer GT3 RS och GT2.

Först ut, och mest efterlängtad, är 911 GT3 RS. Nya ”vanliga” 911 GT3 retar redan intresset, en trimmad RS-version kommer sätta de allra mesta konkurrenter ur spel. 

Karossen hämtas som vanligt från den bredare Carrera 4S-modellen men vikten bantas rejält jämfört med standard-911 (och GT3). Kolfiber i karossdelar (den väldiga bakspoilern är tillverkad helt i detta dyrbara material) och tunnare fönsterglas ska reducera tillräckligt. Utseendemässigt tillkommer en extra spoilerläpp fram. Designen på fälgarna följer RS-modet och blir läckert rödlackerade om så önskas. Givetvis kommer Porsche erbjuda den klassiskt vit med röda fartränder med namnet i skrift längs karsossidorna.

Motorn på nya GT3 RS blir 3,8-liters boxersexa på drygt 430 hästkrafter.

Den andra nya heta bilen från Porsche/Stuttgart är 997-baserade 911 GT2. Med keramikbromsar från Carrera GT, den breda 911 Turbo-karossen med luftintagen till turbons laddluftkylare i bakskärmarna och den breda/höga bakvingen ser nya GT2 redo ut att nöta banasfalt vilken minut som helst. Prototypen som fångats på Nürburgring har den gamla bakvingen, men den lär bytas till en effektivare innan premiären. Framtill ser GT2 helt klar ut med sin nya låga frontspoiler, givetvis försedd med extra luftintag.

Räkna med minst 520 hästkrafter med möjlighet till ytterligare 30 kusar om så önskas. Toppfarten beräknas bli 330 km/h, den snabbaste någonsin på en ”standard-Porsche”.

Förmodligen avtäckes nya 911 GT2 på höstens Parissalong.

FOTO: Hans G Lehmann

GT2

GT3 RS

GT3 RS

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!