Foto: CarPix

BMW i3 – mer än bara ett koncept

Tidigare i år kunde vi på Teknikens Värld rapportera om BMW:s nya i3-modell som förutom rikliga mängder kolfiber och eldrift nu verkar gå i produktion.

När BMW skickade ut elektriska bilar från sitt småbilsmärke Mini, var det med en viss baktanke –att samtidigt utveckla elmotorerna till sin i-serie. Först ut på elstartfältet blir lilla i3, som i produktionsvariant tappar mycket av glasytorna i dörrar och baklucka. Kvar från konceptet blir dörrlösningen med slopad B-stolpe, konventionella framdörrar och dörrar av självmordstyp bak.

 Bilen kommer byggas enligt en ny princip som förenklat betyder att två celler byggs på en plattform av aluminium. På den ena cellen hängs hjulen upp och batteriet sätts ner. Ovanpå den sätter BMW till en till cell i kolfiberförstärkt plast där passagerarna sitter.

 Effektsiffrorna till produktionsversionen är inte klara men konceptbilen hade en 170 hästkrafter och 250 newtonmeter stark elmotor, kapabel för 225 kilometers färd innan det blir dags för uppladdning. BMW kommer även utrusta i3 med en 600 kubiks hjälpmotor som fungerar som generator och laddar upp batterierna när krämen tagit slut. Att det inte rör sig om en renodlad elbil ser man på dörrsidan som pryds av texten ”Hybrid Test Vehicle”. Premiär för i3 blir nästa år, och fler elbilar från BMW:s i-serie är att vänta.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!