080117-challenger-srt8

Dodge Challenger SRT8 avklädd i kylan

Dodge Challenger generation tre är väldigt nära. Nu kan vi visa dig de första bilderna på SRT8-versionen, helt avklädd. Värstingen med V8 följs senare av mindre V6-motorer.

Dodge Challenger har producerats i två olika generationer tidigare. Mellan 1970 och 1974 var det den klassiska versionen av Challenger som gällde, den som de flesta av oss känner till. I dag är de tidigaste modellerna, 1970-71, de mest eftertraktade bilarna. Mellan 1978 och 1983 tillverkades andra generationens Challenger, en kantig och mindre fager bil i mångas ögon. Gemensam nämnare för generation ett och två är i stort sett bara coupéformatet med två dörrar, så stor var skillnaden mellan bilarna.

Generation tre av Dodge Challenger debuterar nu i år och självklart är bilen fortfarande en tvådörrars coupé. Det kantiga har försvunnit, de rundare formerna är klart retrobetonade och påminner något om första generationen. Frågan är om inte nya Challenger skulle kunna bli en större succé än vad generation ett blev, i alla fall i det stora landet i väst.

Först ut blir Dodge Challenger SRT8, alltså värstingversionen med en 6,1 liter stor V8-motor under huven. Första glimten av bilen, förutom de nytagna spionbilderna från Detroits utkanter som vi nu kan visa dig, blir på bilsalongen i Chicago den 6 februari. Tidigare har Dodge släppt små detaljbilder på bilen, de vill ju inte avslöja allt för mycket…

Produktionen sätter igång i mars och innan sommaren hämtar de första beställarna sina nya bilar. SRT8 har kunnat beställas sedan början av december förra året. Till V8-motorn kan man beställa antingen en sexväxlad manuell låda eller en femväxlad automat, gissa vilken som kommer att sälja bäst i Staterna.

I slutet av 2008 kommer de mindre motorversionerna med V6-motorer till Dodge Challenger, vilket också innebär en lägre prislapp. Värstingen kommer att kosta cirka 260 000 kronor i USA, räkna alltså med runt motsvarande 200 000 för en med V6-motor på 3,5 liter.

För den som tycker att SRT8 är för mycket och V6 är för soft, kan i början av 2009 välja mellanmaskinen R/T med en cylindervolym på 5,7 liter fördelade på åtta cylindrar i V-form.

V8-motorn i SRT8 kommer troligtvis få ökad motorvolym till 6,4 liter under 2010. Detsamma gäller V6-motorn, men då blir volymen fyra liter jämnt.

Tyvärr kommer nya Dodge Challenger med största sannolikhet aldrig att nå Europa den vanliga vägen. I stället får man förlita sig till sido- eller privatimport.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!