Nya Subaru WRX STI 2014 Foto: CarPix

FILM: Nya Subaru WRX STI kör hårt på Nürburgring

Nya Subaru WRX har knappt kommit ur konceptkläderna förrän den är ute och hårdtestas på Nürburgring. Här får du se och höra den på film! Men bered dig på besvikelse.

Tyvärr. Om du är en av dem som jublade högt när Subaru visade upp nya WRX som konceptbil på bilsalongen i New York för några veckor sedan så bered dig på besvikelse nu.

 Bilen som visades på bilsalongen var en fyrdörrarssedan med tydlig coupéprofil, häftigt uppkäftig front och en diffusor bak som tillsammans med ändrören tydligt visade att detta är en bil utöver det vanliga.

 I spionfilmen och på spionbilderna nedan ser vi att Subaru fegat ur ordentligt. Fronten känns ganska alldaglig och rumpan knappast pulshöjande. Den låga och slanka taklinjen på konceptbilen har även den försvunnit sin kos. De argsinta strålkastarna och de tuffa bakljusen på konceptbilen var inget annat än show. De utlagda skärmarna som lockade i New York är också ett minne blott.

 Det är nästan så att man inte vill tro att detta är nya Subaru WRX. Dessutom är det med största sannolikhet WRX STI vi tittar på med tanke på den stora bakvingen.

En iakttagelse är att denna WRX STI verkar vara baserad på sedanversionen av Impreza som säljs i utlandet. Fönsterprofilen, bland annat, avslöjar det. Men front och rumpa skiljer sig.

 Under huven sitter förmodligen någon form av boxermotor på 2,0 liter. Eventuellt matad med turbo. I standard WRX-utförande tros effekten landa omkring 270 hästkrafter medan det lite hetare STI-alternativet väntas få omkring 310 hästkrafter. Lägg till detta Subarus symmetriska fyrhjulsdrift och du har en rallybil för skogen. Synd bara att den verkar se så tam ut jämfört med konceptbilen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!