060321_spion_mondeo Foto: Hans G Lehmann

Ford Mondeo med pyjamas

Ford Mondeo är en av företagets allra viktigaste modeller, inte minst ekonomiskt. När nu en ny Mondeo är på gång har Ford absolut inte råd att misslyckas.

Bilder på mulor för nya Mondeo har förekommit tidigare, även i Teknikens Värld (nummer 8/05) men det här är de första bilderna av vad som slutligen skall bli nya Mondeo. De fotograferades i norra Sverige och så fort Fords testförare fick syn på Bilspionen vände han och flydde. Ändå är det inte så mycket man kan se av den kraftigt maskerade bilen.

Den nuvarande versionen av Mondeo har funnits på makrnaden sedan år 2000 och genomgick en lättare faclift 2003. Mondeo har varit en favorit både hos media och i kundkretsen.

Ändå anses inte namnet Mondeo vara så ”premium” av Ford och det finns en del indikationer på att modellnamnet kanske inte kommer att användas när den nya bilen visas vid Paris Motor Show i oktober detta år. Försäljningen börjar i januari 2007.

Nya Mondeo, eller vad den nu kommer att heta, utvecklas simultant både i Tyskland och Storbritannien, modellens viktigaste marknader. Bilen som fastnat på bild är en fyradörrars med ganska kort akter, ganska lik konceptbilen Ford Iosis som visades vid Frankfurt Motor Show 2005 för att testa publikens reaktioner.

Vi kan förvänta oss en fyradörrars sedan, en fem dörrars halvkombi och en riktig kombi. Rykten har också cirkulerat om en cabriolet och möjligen en sportcoupé men dessa är inte konfirmerade.

Under de olika karossalternativen sitter en bottenplats som på Fordspråk kallas C1+ för att antyda släktskapet till Ford Focus underdel som kallas C1.

C1+är en funurlig bottenplatta som tack vare många komponenter kan byggas om för att passa en rad modeller. Plattan går att konvertera för fram och bakhjulsadrift, men även för fyrhjulsdrift. Även motorrummet kan göras om så att här ryms allt från små fyror till större vinkelsexor. Samma bottenplatta följer sig för övrigt under nya Volvo S80 och kommer att finnas under nya S60 och V70. Volvo har bidragit med sitt säkerhetstänkande och allt annat än fem stjärnor vid ett kraschtest hos Euro NCAP är en katastrof.

Andra bilar som rullar på samma chassi är nya Jaguar X och S-type samt Land Rover Freelander och då förstår ni kanske hur flexibelt det är.

Motormässigt kommer Ford att plocka ut det bästa som finns inom Ford Premiera Automotive Group. Från Ford Focus plockas 1,6 och 2,0 liter raka fyror. Den nuvarande 1,8 liter stora fyran som Mondeo har som instegsmodell kommer att försvinna.

Från Volvo lånas 2,3 och 2,4 liters turbofemmor vad gäller bensinmotorer. På dieselsidan blir det en 2,0 TDI och den 2,7 liter stora sexan som återfinns ibland annat Land Rover Discovery och Jaguar S-type.

FOTO HANS G LEHMANN

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr