Svårt att säga något om designen på nya Aygo, men vi ser att formerna är annorlunda jämfört med dagens version. Fronten är mer rejäl, sidobakrutorna mer barnvänliga och det lilla vi ser av baken påminner om hur nya Yaris ser ut. Foto: @ i_m_stevo / CarPix

Första bilden på nya Toyota Aygo

En tredje generation Toyota Aygo är på väg, dock ser syskonmodellerna Citroën C1 och Peugeot 108 ut att ha nått vägs ände.

Toyotas småbil Aygo kom för första gången 2005 och var en del i en trio som även bestod av Citroën C1 och Peugeot 107.
Under 2014 kom en helt ny generation av de tre småbilarna. Medan Toyota och Citroën behöll sina modellnamn valde Peugeot att att addera en term om ett, 107 blev således 108.

Nästa år är trion sju år gamla, vilket i bilsammanhang oftast innebär pensionsålder. Och pension är just vad som börjar bli aktuellt för nuvarande generation, även om flera av konkurrenterna också börjar bli till åren.

I och med att C1 och 108 inte ser ut att få några uppföljare går Aygo från och med nästa generation sin egen väg. Aygo är enligt Toyota fortfarande en lönsam modell som i fjol lockade till 100 000 köp i Europa, bästa siffran på drygt tio år. Det är 25 procent bättre än konkurrenten Volkswagen Up, och 15 procent bättre än Renault Twingo. Citroën C1 och Peugeot 108 är långt bakom, i fjol sålde de i knappt hälften så många exemplar som syskonet Aygo och var därmed även en bra bit bakom de två nämnda konkurrenterna. Volkswagen Ups båda syskon, Seat Mii och Skoda Citigo, ligger långt bakom samtliga nämnda med knappt 13 000 sålda Mii i fjol och knappt 31 000 sålda Citigo. 

Dagens syskontrio: Toyota Aygo, Peugeot 108 och Citroen C1. Foto: Toyota-PSA / Teknikens Värld

Nya Aygo kommer att byggas i tjeckiska Kolin-fabriken, precis som de två föregående generationerna. Där byggs även C1 och 108.
Fabriken har varit ett joint venture-företag mellan Toyota och PSA-gruppen, men från och med nästa år upphör detta samarbete och Toyota tar helt över fabriken från dagens Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech. Nya ägandet hamnar som ett dotterbolag under Toyota Motor Europe.
Toyota och PSA har kommit överens om att samtliga tre modeller ska byggas i fabriken även efter Toyotas övertagande, men hur länge C1 och 108 kommer finnas kvar är okänt. Det lär inte vara lång tid kvar innan de försvinner med tanke på ålder och svaga försäljningssiffror.

Nya Toyota Aygo, som alltså ska byggas i Tjeckien men utvecklad och designad i Belgien, kommer sannolikt att fortsätta erbjudas med bensinmotor under huven. Toyota har inte behovet att elektrifiera alla modeller eftersom de redan ligger bra till sett till EU:s utsläppsregler (max 95 gram koldioxid per kilometer i snitt från en biltillverkares hela fordonsflotta, annars blir det böter). Men sannolikt har Toyota gjort nya Aygo redo för att snabbt kunna anpassas till elektrifiering i olika grader. Högst osäkert är det om en helt eldriven version någonsin blir aktuell. Toyota har tidigare sagt att affärsmodellen för små elektriska bilar inte är hållbar. I detta segment söker köpare främst lågt prissatta och enkla bilar, dock finns konkurrenterna Up, Mii och Citigo i elektriska utföranden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!