Kanske ska inte alltför stor skugga falla över den stackars testföraren, då det ändå bör ingå i jobbet att testa bilens begränsningar. Och Nürburgring är en svårbemästrad bana även för erfarna förare, vilket bekräftades av att Ringtaxin körde av i helgen. Likväl kanske ett och annat kan komma sägas om väghållningen på nya Mustang, även om den troligen är bättre än de äldre modellerna (som vi häromveckan såg var svårbemästrade på film).
Olyckan skedde i utgången från den mytomspunna kurvan Karussell på Nürburgrings nordslinga. Efter att vara bara en hårsmån från att träffa skyddsräcket snurrar bilen på vägen och blir stående på tvären – innan den förmodat något skärrade föraren får chans att köra vidare. Men inte förrän hela händelseförloppet fångats på bild av vår spionfotograf.
Nya Ford Mustang i de snabbare SVT-utförandet, som testas på Nürburgring, väntas visas upp nästa år, som 2016 års modell. Under huven sitter då en 5,2 liter stor V8.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.