177 hästkrafter. Roligare än så blir det inte i Hyundai Kona i dagsläget. Så mycket ger den största bensinmotorn som Hyundai erbjuder i Kona. Så kommer det inte att vara länge till. Här ser vi en Kona med stora luftintag i fronten, stor vinge på taket, stora bromsar och inte minst två stora avgasutblås.
Alla detaljer avslöjar att det är Kona N som kommer farande. N är den bokstav Hyundai använder på sina prestandamodeller och högste chef för N-avdelningen är tidigare BMW M-chefen Albert Biermann.
Under den knubbiga motorhuven väntas vi få se en fyrcylindrig tvålitersbensinare med 275 hästkrafter som även finns i Veloster N, en bil som inte säljs i Sverige. Det höga effektuttaget gör Kona N till en konkurrent till Volkswagen T-Roc R. Kraften skickas till alla fyra hjul via en åttaväxlad automatlåda.
Lanseringen av Kona N väntas sammanfalla med ett ansiktslyft av vanliga Kona och i samma veva inför Hyundai en N-Lineutrustningsnivå som ger lite sportigare utseende till standard-Kona.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.