Foto: CarPix

Hyundai Santa Fe facelift visar rumpa med innandöme

Tredje generationen av Hyundai Santa Fe har kommit till den punkt i livet då det är dags för ett lyft. Vi har de första bilderna som visar en del av nyheterna, både på insidan och utsidan.

Nuvarande Hyundai Santa Fe känns inte gammal. Det kan bero på att det inte är speciellt ofta man ser den ute på våra svenska vägar. Under de två senaste åren har endast 1 146 exemplar sålts i vårt avlånga land. Lägger man till sjusitsiga versionen Grand Santa Fe landar försäljningssiffran under 2013 och 2014 på 1 391, inte mycket bättre det. Förra generationen sålde under sina sista två år i ungefär samma omfattning – per år. Största anledningen till den svagare försäljningen lär vara prislappen. I dag kostar Santa Fe från 320 000 kronor och Grand Santa Fe från 470 000 kronor. Förra generationens priser började på under 300 000 kronor.

Trots att Santa Fe varken känns eller är gammal är det nu dags för en uppdatering och vår spionfotograf har lyckats ta de första bilderna på den ansiktslyfta versionen när den är ute på sluttester på europeiska vägar.

Maskeringen till trots ser vi att strålkastarna och dimljusen får något annorlunda utseende samtidigt som ribborna i grillen modifierats. Eventuellt är också Hyundai-märket i den förstorat. Den del av stötfångaren som är maskerad kan vi misstänka innehåller justeringar jämfört med i dag.

Ytterbackspeglarna är nya med en annan placering av körriktningsvisarna och baktill ser vi bakljus som har samma grundform som i dag men med små, små invärtes justeringar. I övrigt ser bakdelen ut att vara intakt, så när som på den bit som döljer sig under maskeringen.

Foto: CarPix

Vår spionfotograf lyckades även fotografera insidan av Santa Fe facelift. Här är det inte mycket nytt då ratten, instrumenthuset och mycket annat ser ut att vara i samma utförande som tidigare. Däremot noterar vi små förändringar på mittkonsolen med en (eventuellt) större infotainmentskärm och ny knapplayout under denna.

I Sverige säljs Santa Fe (och Grand Santa Fe) endast med 2,2-litersdieselmotorn i kombination med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift (endast fyrhjulsdrift för Grand Santa Fe). I utlandet finns fler motorer, bland annat en 2,4-liters bensinmotor och en 2,0-liters dieselmotor.

Motorerna väntas hänga med till Santa Fe facelift, men uppdaterade till att nå upp till de nyare, hårdare Euro 6-avgaskraven. För svensk del får 2,2 CRDi-motorn några extra hästkrafter, 200 i stället för 197, precis som i nya Kia Sorento som vi nyss provkört.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!