101102-lamborghini jota

Lamborghini Jota LP 700-4 presenterad

Nu har Lamborghinis efterträdare till Murciélago presenterats – men i hemlighet. Från presentationen har vi nu tagit del av godsaker som delar av modellbeteckningen, drivlinan, effekten, accelerationen och toppfarten.

Lamborghinis efterträdare till ålderstigna flaggskeppet Murciélago är förmodligen årets mest fotograferade och filmade bil – i alla fall om vi ser till maskerade bilar.

Bilen visades inte på bilsalongen i Paris som många av oss trodde och hoppades på. I stället blir det med största sannolikhet salongen i Genève i mars nästa år som världspremiären äger rum. Fast smygpremiär har det redan varit om man får tro vad en av de mer inbitna forummedlemmarna på FerrariChat.com berättar. Enligt honom har Lamborghini nyligen bjudit in betydelsefulla kunder till ett event i Singapore där de visade upp Murciélago-efterträdaren, dock utan att några bilder läckt ut. Däremot har läckt ut lite uppgifter som vi helt enkelt får hoppas är de officiella.

På eventet, där även Lamborghini-chefen Stephen Winkelmann närvarade, berättade man om bilen som LP 700-4. Detta är ju endast en del av modellbeteckningen och visar att Lamborghini fortsätter på inslagen väg som med Gallardo och Murciélago. På eventet verkar det inte ha avslöjats vad den riktiga modellbeteckningen blir, men förhandstipsen sägs Jota, ett namn som använts flitigt i våra tidigare artiklar om bilen. Jota LP 700-4 – låter inte så oävet. Sifferbeteckningen 700 avslöjar att bilen kommer att leverera 700 hästkrafter och siffran 4 avslöjar att de många hästarna tar sig ned i backen via alla fyra hjulen. Effekten sägs komma från en 6,5-liters V12-motor (ingen V10 som vissa spekulerat i) som är kopplad till en halvautomatisk, icke dubbelkopplad, sjustegad låda som kan växlas manuellt med paddlar eller automatiskt då växelbyte sker på 50 millisekunder.

0-100 km/h ska gå på endast 2,9 sekunder enligt uppgifterna som läckt ut från smygpremiären i Singapore. Det är en halvsekund snabbare än vad Murciélago fixar sprinten på och tiden lär också sätta griller i huvudet på konkurrenten drygt tre mil sydväst om Lamborghinis huvudkvarter i Sant’Agata Bolognese.

Toppfarten sägs ligga på 352 km/h eller lite däröver.

Andra godbitar som avslöjades på smygpremiären för de utvalda få är att bilen är byggd i stort sett uteslutande i kolfiber och att det gör den omkring 230 kilo lättare än Murciélago samtidigt som den är 70 procent mer vridstyv. Sist men inte minst berättades det också att hjulupphängningen och fjädringen bak är baserad på samma teknik som vi finner i Formel 1-bilar.

I hopp om att det ska läcka ut mer detaljer snart får vi snällt sätta oss ned och invänta bilsalongen i Genève om drygt fyra månader. Där blir det förhoppningsvis storslagen presentation av allt som berör bilen. Ovanstående läckt fakta ser onekligen ut att tillhöra en verklig supersportbil.

Vill du höra hur ljuvligt Lamborghini Jota LP 700-4 låter när den pressar runt Nürburgring får du för allt i världen inte missa att klicka här och här för två olika filmer med bilen i fokus.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr