100115-lamborghini jota

Lamborghini Jota siktad i snön – första bilderna!

Här har du världens första bilder på Lamborghini Murciélagos efterträdare Jota. Tidigare bilder har bara visat en mula, men nu är det äkta vara. Räkna med att Sant’Agatas kommande värstingtjur får 700 hästkrafter och bjuder på bättre körupplevelse än någon annan Lamborghini tidigare.

Smaka på det här!

Lamborghini Miura, Countach, Diablo och Murciélago. Visst ger dessa fyra italienska fullblod dig gåshud bara du läser modellnamnen. Nu ska denna artikel dock inte handla om de fyra skönheterna från Sant’Agata Bolognese utan i stället om Lamborghini Jota, arvtagaren av de fyra ovanstående bilarnas gloria.

Jota är alltså den bil som tar vid när Murciélago ger upp om drygt ett år efter tio år som en av supersportbilarnas supersportbil. Dock är namnet Jota inte helt säkert. Förhandsuppgifter och rykten säger att Murciélagos efterträdare kommer att bära detta speciella namn som endast en bil (ett exemplar) har burit tidigare, nämligen en mycket speciell Miura som var ombyggd för att passa FIA:s tävlingsreglemente (enligt Appendix J).

Bilderna du ser här är alltså de första i världen på Lamborghini Jota. Tidigare har vi visat dig bilder på en mula av Jota, alltså en Murciélago i grund och botten med Jota-teknik under skalet. Men nu är det alltså de riktiga formerna av Jota som vi ser här glida runt på sjöisen under tester i Norrland. En perfekt dag för biltestande låter vår spionfotograf hälsa – strålande solsken och 25 minusgrader var det när Jota susade förbi kameralinsen.

Bilen är inte överdrivet maskerad och man ser enkelt att det rör sig om en italiensk tjur från Sant’Agata Bolognese. Doch är det mest intressanta täckt med plastsjok, exempelvis fronten med strålkastarna och aktern med bakljusen. Tittar man noggrant ser man att bakljusens utformning påminner en hel del om de som sitter på Estoque, Lamborghinis fyrdörrarsmodell som tyvärr lades i malpåse för snart ett år sedan. I övrigt kan vi se och förvänta oss en hel del former från dyra värstingen Reventón.

Rent storleksmässigt är Jota jämförbar med dagens Murciélago. Det betyder omkring 4,7 meter lång bil och över två meter i bred. Murciélago är 2,06 meter bred (backspeglarna ej inräknade) och Jota sägs bli aningen bredare – galet! Trots att före- och efterträdaren är ungefär lika stora blir sistnämnda betydligt lättare. Anledningen är utnyttjandet av lättviktsmaterial i stor utsträckning. Medan Murciélago bygger på en stålram får Jota en aluminiumram. Annat som sparar in vikt är att karossen kommer att bestå av stora delar kolfiber med dörrar och tak förmodligen utförda i aluminium. Torrvikten för Murciélago LP 670-4 ligger på 1 565 kilo så räkna med att Jota hamnar under den siffran.

Maskinellt sett är V12-puffran på 6,5 liter som sitter mittmonterad i Murciélago ålderstigen. Den kommer alltså inte att brukas i Jota. I stället blir det en ny V12-motor med direktinsprutning som inte bara ger bättre bränsleekonomi (om man nu ens kan tala om det när det gäller supersportbilar) utan också rejält med effekt. Förhandsuppgifterna säger att effektuttaget hamnar på 700 hästkrafter – minst! Det kan jämföras med värstingen av Murciélago (670-4 SuperVeloce) som har 670 hästkrafter plockade ur den V12 som härstammar från Countach-tiden. Den nya V12-motorn använder troligtvis V10:an på 5,2 liter från Gallardo som bas, men borras upp till mellan 6,0 och 6,5 liter för att kunna husera de två tillkommande cylinderloppen. Ljudmässigt intygar vår spionfotograf att den låter riktigt mycket och trevligt, precis som en riktigt tjur ska göra.

Med lättare konstruktion och vassare motor kan vi också förmoda att Murciélago LP 670-4 blir akterseglar vid accelerationen 0-100 km/h. 3,2 sekunder vill nämnda bil ha på sig så kanske vi får se Jota sikta på tresekundersvallen!?

Precis som i stort sett alla övriga nuvarande Lamborghini-modeller blir Jota fyrhjulsdriven. Men det fyrhjulsdriftsystem de använder sig av i dag kommer med all säkerhet inte finna sin plats i Jota, utan i stället kommer svenska Haldex att leverera sitt system till Lamborghini. En fjäder i hatten för företaget som har sin grund i skånska Landskrona.

Lamborghini Jota gör troligen sin entré under 2011. Kan det rent av vara så att vi får se den för första gången på Parissalongen i oktober? Vi kan ju hoppas...

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!