081117-clk-e-klass-merca

Mer elegans hos nästa Mercedes CLK som blir E-klass

En av de tuffaste coupé- och cabrioletklasserna är den där Mercedes CLK lirar i. Med konkurrenter som BMW 3-serie, Audi A5 och delvis Lexus IS gäller det att aldrig ligga på latsidan. Därför är nästa generation CLK alldeles snart här.

Nuvarande Mercedes CLK såg dagens ljus 2003. Den avlöste då den första generationen som levde mellan 1996 och 2002. Alltså handlar det om relativt korta livslängder, men det är mer eller mindre ett måste för att hålla sig på tårna i den troligtvis tuffaste coupé- och cabrioletklassen.

Mercedes CLK Coupé och Cabriolet har en naturlig konkurrent i BMW 3-serie som finns som både coupé och cabriolet. Coupémodellen Audi A5 är en annan tuff konkurrent, speciellt då denna kommer som cabriolet inom kort. En ny tuff motståndare har också dykt upp från japanskt håll – Lexus IS 250C, plåttakscabben som premiärvisades nere i Paris för en och en halv månad sedan.

Nya CLK ska bli betydligt mer elegant än nuvarande. Troligtvis görs ett lika stort språng som mellan W208 och W209 (generation ett och två). Taklinjen blir mer distinkt tak vare två betydligt bredare c-stolpar än i dag. Dessutom förses cabrioleten med plåttak precis som sina syskon SLK och SL. Det syns tydligt på bilderna att det är plåttakskonstruktion på bilen – titta närmare på skarven ovanför vindrutan. Dessutom ser bakluckan ut att ha blivit större få plats med taket nedfällt.

Eftersom nya CLK baseras på senaste generationen C-klass plockas motorerna mer eller mindre rakt av. Det lär betyda både diesel- och bensinmotorer, från radfyror via vinkelsexor till V8-motorer på 388 hästkrafter (CLK 500) och 503 hästkrafter (CLK 63 AMG, det vill säga 46 hk mer än i C 63 AMG).

Hur det blir med Mercedes förväntade radikala förändringar i modellbeteckningarna vet vi inte. Men om det blir som förhandsuppgifterna berättat om så kommer CLK faktiskt att försvinna och i stället heta E-klass Coupé och E-klass Cabriolet. Passar egentligen inte så dumt i och med att nästa generation ”CLK” har vuxit en hel del. Då finns det även helt plötsligt plats för en mindre C-klass Coupé och Cabriolet.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!