Mercedes-AMG C 63 utanför Arjeplog på vintertest. Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes-AMG C 63 Kombi fångad på bild

Självklart kan inte Mercedes hålla sig, de måste så klart göra en kombiversion av värstingen C 63 AMG. Men glöm V8, i stället blir det en rak fyrcylindrig motor. Och helt eldriven C-klass dröjer till 2024, minst.

Att nyligen lanserade C-klass ska komma i vild C 63-version är knappast någon högoddsare, första gången var år 2008 i och med tredje generations C-klass (W204), som en direkt konkurrent till BMW M3 och Audi RS4.

Sedanen har sedan tidigare varit känd, men detta är första gången vi får se kombin. Bromsarna är större på typiskt AMG-vis och fyra puffror till avgasrör tittar ut där bak.

Den som suktar efter en V8 lär bli besviken, nya Mercedes-AMG C 63 sägs få en rak fyrcylindrig bensinmotor med ytterligare stöttning från en elmotor. På vänster bakskärm syns ytterligare ett ”tanklock”, mest troligt en laddlucka. Bilen är således en laddhybrid.

Puritanerna behöver inte sätta kaffet i halset riktigt än, ingen tillverkare är så duktiga på att klämma kraft ur små motorer. Som exempel ger Mercedes-AMG A 45 4Matic+ hela 421 hästkrafter ur sin fyra på två liter. Räkna med att nya C 63 AMG får över 500 hästkrafter.

Tittar vi noga anar vi den så kallade Panamericana-grillen under kamoufleringen, typisk för AMG-Mercor.

1 av 6: Ser ni luckan? Ajabaja hälla bensin där. El! Foto: Andreas Mau / CarPix
2 av 6: Sedan kommer också så klart. Foto: Andreas Mau / CarPix
3 av 6 Foto: Andreas Mau / CarPix
4 av 6 Foto: Andreas Mau / CarPix
5 av 6 Foto: Andreas Mau / CarPix
6 av 6 Foto: Andreas Mau / CarPix

Markus Schafer, teknisk direktör hos Mercedes berättade nyligen för engelska Autocar att en helt eldriven C-klass dröjer och att en bil i det segmentet kommer bygga på den nya MMA-plattformen.

– Plattformen är ämnad kompakta fordon och fordon i blandad storlek från år 2024, och den här MMA-plattformen är i första hand en elektrisk arkitektur. Den kommer att användas för kompakta bilar och den har potential att nå även det mellanstora segmentet, säger Markus Schafer.

Den som spanar efter efter en eldriven C-klass får helt enkelt vänta till år 2024 – minst.

Nästa generation av suven EQC förväntas även att byggas på MMA-plattformen, medan de större eldrivna bilarna som snart lanseras – EQS och EQE – byggs på MEA-plattformen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!