Det var inte mycket maskering! Nej, den stora nyheten här ligger inte i utseendet, även om det snart är dags för en uppdatering av Mercedes-AMG fyrdörrars coupé (ja, modellen heter faktiskt så på svenska). Faceliften höjer inga ögonbryn; ny stötfångare, ny design på LED-strålkastarna och uppdaterad infotainmentskärm – som det brukar vara.
Tidigare har toppmodellen hetat AMG GT 63 S 4Matic+, men bilderna här visar den nya superstarka laddhybriden, en direkt konkurrent till Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.
Detta är Mercedes-AMG GT 73 e 4Matic, högsta nummerbeteckningen någonsin hos en Mercedes knådad hos ingenjörerna i Affalterbach.
På bakstammen ser vi nu laddluckan. Det rör sig om en elmotor på 204 hästkrafter i kombination med fyraliters dubbelturbo V8:an på 612 hästkrafter. I kombination med varandra ger de någonstans över 800 hästkrafter, dryga 100 hästkrafter mer än hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.
Bilen var egentligen menad att debutera redan år 2020, men som på grund av rådande pandemi sköts på framtiden. Räkna med att lansering är alldeles runt hörnet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.