Foto: CarPix

Mercedes EQA gör EQB sällskap i Norrland

Mercedes har i dag EQC och EQV i sitt helelektriska utbud. Snart får de båda nya kompisar i form av EQA, EQB och EQS. De två förstnämnda har nu siktats i Arjeplog med omnejd.

Mercedes EQB, det vill säga den elektriska varianten av nyligen introducerade suven GLB, såg vi på bilder tagna i norra delarna av Sverige redan förra vintern. Den prototyp som nu rullar för att smaka på svensk vinter är betydligt mer avklädd än i fjol. Maskeringen är lättare helt enkelt för att GLB nu är en presenterad bil, det var den inte förra året.

Mercedes EQB med betydligt mindre maskering än när den körde omkring i samma område i fjol. Foto: CarPix

Men det är inte bara EQB som har fastnat på bilder tagna av vår alltid lika alerta spionfotograf, även lillebror EQA, som så klart är den elektriska varianten av nya GLA som avtäcktes för bara ett par dagar sedan. Prototypen är hårdare maskerad än EQB, men trots det ser vi tydligt att formerna är GLA:s. Den stora skillnaden ligger i att bakre stötfångaren inte rundar av mot ett eller två avgasrör, och att bakljusen har ”ljusslingor med avbrott”. Vanliga GLA har samma form på slingorna, dock utan de fyra sektionsindelningarna.

Samma former som nya Mercedes GLA, men när maskeringen faller kommer vi att se olikheter mellan EQA och GLA. Foto: CarPix

Skulle vi pilla bort maskeringen på EQA hade vi sett fler skillnader jämfört med GLA. Bland annat skulle fronten se annorlunda ut då den inte har samma behov av en grill. Tänk dig hur storebror EQC ser ut jämfört med GLC som EQC är baserad på.

Troligtvis får EQA, och även EQB, motsvarande ljusramp mellan bakljusen som EQC har. Vi misstänker att Mercedes vill ha den långa, horisontella ljusslingan som ett kännetecken för märkets elektriska suvar, även om Audi redan använder samma trick på e-tron.

TEST: Mercedes EQC mot Audi e-tron och Tesla Model 3

Notera bakljusens lysdioder som har delats in i fyra segment, något som nya GLA inte har. Sannolikt finns även en ljusramp à la EQC mellan bakljusen men som döljs väl av maskeringen. Foto: CarPix

Du som har bra minne kanske minns att Mercedes för drygt två år sedan presenterade en konceptbil vid namn EQA. Den var betydligt slankare än den EQA som snart är på ingång. Då, 2017, pratades det om 40 mils räckvidd. Produktionsversionen kommer att nå längre än så, uppemot 50 mil enligt WLTP-körcykeln.

LÄS OCKSÅ: Så bra är fyrhjulsdriften hos Mercedes EQC, Audi e-tron och Tesla Model 3

 Daimlers svenske vd, Ola Källenius, presenterade nya Mercedes GLA i onsdags. Då passade han på att visa en bild på elektriska varianten EQA och menade att den kommer snart. Och visst gör den det, någon gång under 2020 blir det.

Vid världspremiären av nya GLA i förrgår passade Daimlers vd Ola Källenius på att prata om just EQA och visade samtidigt upp en bild på den, dock maskerad (se bild ovan). Han nämnde också att innan lanseringen under 2020 ska vanliga GLA bli laddhybrid på samma vis som A 250 e och B 250 e.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!