Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes EQE är tillbaka i Sverige!

Fokus ligger mycket på EQS, men Mercedes kör ett parallellspår eftersom lillebror EQE också måste bli färdig inom kort.

I fjol vintras dök den upp utanför Arjeplog – Mercedes E-segmentstora elbil EQE. Med kraftfull maskering var det svårt att skönja några distinkta detaljer och designelement, men helheten andades ändå en hel del storebror EQS som vi har fått ett smakprov på i form av konceptbilen Vision EQS.

Nu är EQE tillbaka i norra Sverige för vintertester, men tyvärr har Mercedes inte lättat något speciellt på maskeringen. Den stora skillnaden jämfört med förra året är att vi nu får se dörrhandtagen, och det är ju inte direkt vad vi vill se på en bil som vi vill se mer av.

Tyvärr i princip samma maskering som i fjol, men vi får i alla fall se dörrhandtagen. Alltid något. Foto: Andreas Mau / CarPix

EQE är som sagt en liten version på EQS, där förstnämnda är det elektriska alternativet för den som söker en bil à la E-klass och där sistnämnda är motsvarande alternativ för kunden som gillar S-klass. Båda modellerna byggs på Mercedes nya plattform som är framtagen enbart för elektriska fordon – MEA. Bokstäverna står för Modular Electrical Architecture där första tredjedelen betecknar att det rör sig om en anpassningsbar plattformsarkitektur, den ska alltså kunna användas till elektriska modeller av olika storlek och form, med olika drivsätt (bak- eller fyrhjulsdrift) och mycket annat.

Vi kan redan nu, trots hård maskering, se på bilderna att EQE skiljer sig en hel del i utförandet i jämförelse med EQS. Tydligaste är förmodligen bakluckan. På EQE rör det sig om en traditionell sedanbaklucka medan EQS har en stor halvkombibaklucka som öppnar upp till både bagage- och kupéutrymme.

EQE kommer att vara aningen mindre än E-klass, men ändå vara minst lika rymlig tack vare MEA-plattformens smarta paketering av drivlinekomponenter. Foto: Andreas Mau / CarPix

Mercedes tänker sig EQE främst som en fyrhjulsdriven elbil, helt enkelt två elmotorer som tar hand om var sitt hjulpar. Men det snackas om att den tyska biltillverkaren kan tänka sig att ta fram även en bakhjulsdriven variant, en sådan lär dock inte vara aktuell vid lanseringen som sannolikt äger rum under 2022.

Nyligen hade märkets minsta elbil EQA börjat rulla på vägarna, en bilmodell vi redan har kört. Modellen är lillebror till EQC som vi har testat. Dessa båda kommer inom kort att få sällskap av EQB.
Men näst på tur står stora och lyxiga EQS som både presenteras och lanseras senare i år. Även om EQE-lanseringen är planerad till 2022 kan vi förmodigen förvänta oss en avtäckning i höst, så fort EQS är ”avklarad”.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!