Mercedes S 600 Pullman Foto: CarPix

Mercedes S 600 Pullman – första bilderna på vräkiga superlyxbilen

Detta är första gången du får se Mercedes S 600 Pullman, den vräkiga lyxbil som ska ta över efter Maybach som officiellt läggs ned nästa månad.

Maybach är ett flott tyskt bilmärke med historia ända tillbaka till 1900-talets början. När andra världskriget var slut återhämtade sig märket aldrig och de lyxiga bilarna med dubbel-M-emblemet uteblev (dubbel-M står för Maybach-Motorenbau GmbH).

 Mot slutet av 1990-talet skakade Daimler liv i Maybach igen genom att presentera en konceptbil och 2002 var det ett faktum – Maybach var tillbaka i produktion efter mer än sex årtionden i malpåse. Anledningen till återupplivandet kan sägas vara att värsta konkurrenten BMW i slutet av 1990-talet köpte Rolls-Royce. Daimler ville alltså inte vara sämre och presenterade därför Maybach 57 och 62.

 Men någon fart i försäljningen blev det aldrig och i slutet av 2011 meddelande Daimler att Maybach läggs ned efter bara knappt 3000 sålda bilar under tio års tid. Officiellt begravs märket i april men sedan augusti förra året har man inte kunnat köpa nya Maybach-bilar.

 I stället tänker sig Daimler en extra lyxig och vräkig S-klass på över 5,5 meter, en bil som vi i dag ser här för första gången – Mercedes S 600 Pullman. Ett namn som förpliktigar. På längden blir den alltså inte lika ståtlig som Maybach 57 och 62 som var och en mätte drygt 5,7 meter samt lnappt 6,2 meter, därav modellbeteckningarna.

 Mercedes S 600 Pullman baseras på nya S-klass som presenteras inom kort. Axelavståndet är längre och B-stolparna breddas därmed en hel del samtidigt som bakdörrarna blir väldigt mycket längre. Det kommer med andra ord att bjudas på enorma utrymmen i baksätet med plats för rejäla bensträckare när man slår sig ned i de komfortabla fåtöljerna där man kan dricka sin kylda champagne och titta på ”storbildsteve” samtidigt som kroppen får en härlig massage.

 Under huven väntas en dubbelturbomatad V12-motor på minst 600 hästkrafter, en motor som behövs för att ge den tunga (speciellt om den är bepansrad) och långa bilen några skrytbara prestanda. En V8 kan också komma att bli ett alternativ.

 Alla miljövänligt sinnade miljonärer, presidenter och diktatorer kan förmodligen i framtiden även ta del av en hybridversion. Ska vi säga en maffig V8-motor hopparad med en (eller flera) elmotorer? Mindre än så duger antagligen inte i en bil av den här kalibern.

 2014 ska serieproduktionen komma igång. Som spekulant bör du vara redo att samla pengar redan nu, för räkna med att lätta plånboken med åtminstone tre miljoner, kanske till och med uppemot fyra miljoner. För instegsmodellen alltså.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!