081113-lamborghini-jota

Murciélago-efterträdaren tagen på bar gärning

Värstingen från Sant’Agata Bolognese är som bekant Murciélago. Men den italienska fladdermusen har snart åtta år på nacken och det är hög tid för en ersättare. Det är just den som siktats vid tester runt Nürburgring.

Lamborghini Murciélago (betyder fladdermus på spanska) kom 2001 då den efterträdde Diablo som i sin tur efterträdde pojkdrömsbilen Countach elva år tidigare.

Nu är det även snart dags för Murciélago att kasta in handduken till förmån för något vassare och modernare, även om det dröjer ytterligare två till tre år.

Bilen du ser på bilderna ser mer eller mindre ut som vilken Murciélago som helst, men låt inte Lamborghinis lilla trick lura dig – det är helt enkelt en testmula. Vissa påstår att bilen är ännu en specialversion av Murciélago, men hur många specialversioner kan man göra av en modell? Det räcker med LP640 och Reventón helt enkelt.

Att det inte rör sig om en vanlig Murciélago ser man bland annat på karossens breddning. Lägg märke till de extra breda framskärmarna och plåtytan på respektive utsida om strålkastarna som har en betydligt mer mjuk form än vanligt.

De något anskrämliga fälgarna är faktiskt inget annat än mätutrustning som är påhängd på de vanliga fälgarna. Utrustningen är kopplad till en dator (se passagerarsätet) som tar emot alla uppmätta parametrar. Ingenting lämnas åt slumpen, allt ska kontrolleras.

Efterträdaren ska bli lättare än dagens Murciélago som väger knappt 1,7 ton. Detta mycket tack vare att karossen till största del kommer att bestå av kolfiber samtidigt som det ålderstigna rörramschassit i stål ersätts av aluminium.

Den mittmonterade V12-motor på 6,5 liter som sitter i Murciélago i dag (640 hk – LP640) försvinner då den mer eller mindre är en vidareutveckling av den gamla V12 som satt i 1980-talsikonen Countach. I stället blir det en ny V12-motor baserad på den V10 på 5,2 liter som sitter i dagens Gallardo. I V12-utförande får den troligtvis en volym på sex liter och med hjälp av modern direktinsprutning kan man få ner förbruknings- och utsläppssiffrorna samtidigt som vi kan förvänta oss ett effektuttag på över 700 hästkrafter. Den lär också bli snabbare än dagens Murciélago LP640 som toppar 340 km/h och gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Motorn kopplas till en ny snabbare generation E-Gear-låda som är sjustegad.

Fyrhjulsdriftsystemet ersätts då det gamla bygger på en trög viskokoppling. Enligt uppgifter till teknikensvarld.se så är det svenska Haldex som ska leverera den nya fyrhjulsdriftkopplingen. Uppgifterna som vi fått låter inte alls otroliga i och med att Lamborghinis ägare Audi själva använder sig av Haldex välkända och omtyckta system. Dessutom har Haldex redan bevisat att deras doningar fungerar utmärkt i supersportbilar – Bugatti Veyron med Haldex generation två.

Vad Murciélago-efterträdaren ska heta är ännu ovisst. Just för tillfället benämns den Jota, ett klassiskt namn för alla Miura-fantaster. Dock känns det inte troligt med en ny Lamborghini Jota.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!