090603-bmw-1-serie-nästa

Nästa BMW 1-serie siktad

Det är fem år sedan första generationen BMW 1-serie introducerades och det dröjer ytterligare två år innan vi får se avlösaren. Den blir större än nuvarande med mer plats i framför allt baksätet, samtidigt blir motorerna snålare och starkare. En shooting brake-version kan också komma.

Nu har BMW ställt undan testmulorna av nästa generation 1-serie och i stället plockat fram de första prototyperna som just nu rullar runt BMW:s högkvarter i München.

Den psykedeliska kamoufleringen gör det svårt att greppa nyheterna formmässigt, men vi kan lätt se klara likheter med nuvarande generationen. Där finns dock förändringar, vissa kan man se om man granskar bilderna ordentligt.

Nästa generation BMW 1-serie blir aningen större än nuvarande med längre hjulbas och bredare spårvidd. Detta ger bättre innerutrymmet, speciellt i baksätet vilket är mer än välkommet. Maskeringen i fronten döljer ett nylle som hämtar stora portioner form från nyligen presenterade 5-serie GT. Baken på bilen får ny layout med nya bakljus (antagligen med LED-teknik) och en ny bredare baklucka, vilket man tydligt ser på bilderna. En annan detalj som syns tydligt är det nya större sidobackspeglarna som följer de senaste EU-direktiven.

När bilen lanseras under 2011, troligtvis under senvåren, är det femdörrarsversionen (den som är på bilderna) som är först ut. Kort därefter kommer tredörrarsversionen som sedan efterföljs av coupé- och cabrioletversionerna. En shooting brake-version/kombi är troligtvis också aktuell för att kunna ge lite tyngd till försäljningen på den amerikanska kontinenten. Att hjulbasen vuxit gör det hela möjligt.

Exakt vad som händer under huven är okänt, men det finns nästan lika många rykten som det finns bilmedier runt om i världen. Ett uttalande från en BMW-chef förra året berättar i alla fall att det kommer en rad fyrcylindriga motorer med cylindervolym på 1,4 till 2,0 liter som utvecklas i samarbete med franska PSA Peugeot-Citroën. Med eller utan turboladdning är aktuellt. Ett rykte säger att det kommer en 1,3-litersmotor som tar plats i 115i och 116i, där förstnämnda får 105 hästkrafter medan sistnämnda får 136 hästkrafter. Som toppmodell väntas det komma en M-version eller en 135iS med en bra bit över 300 hästkrafter, i alla fall om man får tro på diverse uppgifter på nätet. Då är det den välkända raka sexan som gäller.

För en knapp månad sedan kom uppgifter om att BMW lanseras en rad trecylindriga motorer tillsammans med nya 1-serie. Det låter inte osannolikt, men det återstår att se om de blir så effektstinna som det sias om.

På dieselsidan lär det bli en liknande uppsättningen som i dag, från 116d, via 118d och 120d, till 123d.

Räkna med att alla motorer blir både snålare och kraftfullare än dagens motsvarigheter. Detta enligt BMW:s framgångsrecept Efficient Dynamics. Kanske får vi även se BMW:s innovativa termoelektriska generator som tar vara på temperaturväxlingarna i avgassystemets metaller och omvandlar värmen till elektrisk energi som i sin tur tas upp av bilens batteri. Detta sägs spara upp till fem procent bränsle. Systemet är dock inte färdigt förrän 2013, alltså två år efter lanseringen av nya 1-serie.

Motorerna kan kombineras med både sexväxlade manuella lådor eller automatlådor, troligtvis även sjustegade med dubbelkopplingsteknik. En åttastegad automatlåda är antagligen också på väg. Den får troligtvis se dagens ljus först 2013, i samband med det termoelektriska generatorsystemet.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!