091106-nästa bmw 3-serie

Nästa BMW 3-serie – första bilderna

Här har du de första bilderna på nästa generation BMW 3-serie. Eftersom det handlar om en tidig testvagn är bilen förstås hårt maskerad, men man ser ändå vad som komma skall. Trolig premiär för nästa – större – 3-serie är hösten 2011.

Startskottet för BMW 3-serie, den tyska biltillverkarens stora kassako i dag, började egentligen redan så tidigt som 1966 då 02-serien presenterades och tog bilvärlden med storm. 02:an lade grunden för vad som skulle bli 3-serien som presenterades 1975 och började säljas året efter. Internt betecknades första generationen E21 och fick leva i åtta år till 1983 då andra generationen tog över – E30.

Det var med denna andra generation som 3-serien sattes på kartan – ordentligt. Och det var denna 3-serie som var först ut i det som senare skulle visa sig bli den tuffaste bilklassen av dem alla. Åren efter E30 lanserade Mercedes sin 190 och Audi sin 80 (och 90). Dessutom var det med denna 3-serie som kombi- (02-serien fanns som Touring men var i själva verket en halvkombi) och cabrioletversionerna samt fyrhjulsdrift introducerades… och – inte minst – M3. Denna prestandaversion av 3-serien presenterades 1986, samma år som då tyska Alpina började intressera sig för mellanklassbilen.

1991 höjde BMW ribban en aning när tredje generationen presenterades, internt kallad E36. Modellen hade nu vuxit en hel del och det erbjöds nu fler modellvarianter av 3-serien än någonsin tidigare, bland annat M3 Cabriolet. Produktionen av E30 och E36 överlappade varandra under drygt två år då Touring- och Cabriolet-modellerna av E30 tillverkades till och med 1993. Under denna tredje modellgeneration lanserade bayrarna också en ”avkappad” version av bilen, nämligen den som gick under namnet Compact. Denna blev en konkurrent i Golf-klassen och är i dag, efter två generationer, ersatt av 1-serien.

1998 var året då fjärde generationen kom – E46 – och antagligen den av alla 3-serie-generationer som fått mest lovord för sin formgivning. Antalet valbara drivlinor till 3-serien ökade ännu mer med denna generation och toppmodellen M3 gav nu 343 hästkrafter vilket kan jämföras med första M3:an som hade 195 hästkrafter.

Fjärde generationen fick leva till och med 2007 om man räknar in de två sista åren då den bara såldes som coupé och cabriolet. Volymversionerna slutade att tillverkas 2005 eftersom man det året lanserade en ny generation 3-serie, den som finns i dag och som benämns E90. Med denna femte generation började BMW även att dela upp internbeteckningarna för de olika modellversionerna. E90 för sedanmodellen, E91 för kombin, E92 för coupén och E93 för cabrioleten. Cabrioleten förresten, för första gången hade BMW nu gett sig in i fällbara plåttakskonstruktioner. Några noteringar värda att ta upp här gällande femte generationen 3-serie är att för första gången tryckte man nu ned en V8 under huven på bilen, nämligen den V8 som sitter i dagens M3 och som ger 420 hästkrafter (första gången över 400 hk). Modellen har också blivit relativt dyr, i alla fall om man som köpare är sugen på alla möjliga tillägg. En M3 Cabriolet med all utrustning du kan tänka dig går på nästan en miljon kronor. På BMW:s bilbyggarfunktion får man i dag upp den till 998 700 kronor.

Nog talat om vad som är historia och vad som snart är historia, nu blickar vi i stället framåt över horisonten där en ny sjätte generation 3-serie snart står.

Nästa generation BMW 3-serie

Nu har de första bilderna på nästa generation BMW 3-serie dykt upp. Bilder som du nu kan se här ovan och nedan. Internt benämns denna modellgeneration F30.

Tyvärr är bilen hårt maskerad och det är aningen svårt att se hur designen egentligen sitter. Men vi vet sedan tidigare att nästa 3-serie växer en aning både på längden och på bredden jämfört med dagens generation. Detta vet vi tack vare tidigare spionbilder på en mula där man tydligt såg den förlängda hjulbasen och spårvidden. Detta bör ge bättre utrymmen i kupén, vilket är speciellt välkommet för baksätespassagerarna.

Tar man en titt på huven ser man att den ser lite mer ”bullig” ut och inte är lika plan som i dag. Detta är ett tecken på att den har lyfts upp en aning och på så vis skyddar fotgängare bättre om olyckan skulle vara framme.

Rent utseendemässigt kan vi vänta oss en hel del designelement hämtade från BMW:s nya formspråk som nu gjort entré med bland annat nya 7-serie och 5-serie GT och delvis också med nuvarande 3-serie (facelift årsmodell 2009). Det skulle i så fall – bland annat – innebära njurar i grillen som har vuxit en aning och lite större strålkastare, bara för att nämna några.

Karossen är konstruerad för så lågt luftmotstånd som möjligt. Just den biten lägger BMW stort fokus på just nu, som en del av deras koncept EfficientDynamics. ”Air curtain”, det vill säga ”luftgardin” på svenska, är en ny teknik som bayrarna har utvecklat för att förhindra att turbulent luft uppstår kring hjulhusen. Med ”Air curtain” leds en luftström utanför hjulsidorna som håller den turbulenta luften, som bland annat fälgarna genererar, borta och därmed sänker motståndet (Cd-värdet) som tros hamna på 0,24 eller lägre.

Men inte enbart luftmotståndet påverkar bränsleförbrukningen i positiv mening. Även användandet av lättviktsmaterial som till exempel kolfiber, aluminium och titan samt effektivare motorer är parametrar som räknas in i slutresultatet. BMW, precis som de flesta andra biltillverkare, tittar på alla dessa punkter när det gäller att få ned förbrukningen och utsläppen.

Antalet motoralternativ till nästa generation 3-serie lär bli minst lika många som i dag. Diesel- och bensinsexorna med direktinsprutning kommer att se ut mer eller mindre som vi är vana vid. V8:an i M3 kommer eventuellt att få assistans från dubbla turboaggregat. Vad som händer med de mindre fyrcylindriga maskinerna vet vi inte exakt, men det pratas om att det kommer turbomatade fyror med mindre cylindervolym samt om helt nyutvecklade trecylindriga motorer med turbo. Föreställ dig en halverad version av BMW:s treliterssexa med dubbelturbo – då får du en trepip på 1,5 liter med ett turboaggregat och kanske omkring 150-170 hästkrafter.

Sexväxlad manuell låda och sjustegad automatlåda med dubbelkopplingsteknik står som tillbehör på menyn över motorerna, men även en nyutvecklad åttastegad automatlåda kan vara på gång precis som till nästa generation 5-serie.

Nyligen var Teknikens Värld på en första provkörning av nya BMW ActiveHybrid 7, alltså BMW:s första hybridmodell tillsammans med nya X6 ActiveHybrid. En av dessa eller kanske till och med båda varianterna (den ena är en mildhybrid, den andra en fullhybrid) lär placeras under huven på nästa 3-serie, dock i något mildare varianter med tanke på det häftiga effektuttaget i dag. Kanske nästa generation M3 skulle må fint av samma elhybriddrivlina som X6 ActiveHybrid har? I X6 ger denna konfiguration av förbränningsmotor och två elmotorer en tid på 5,6 sekunder vid acceleration från noll till 100 km/h. I en lättare M3 skulle det bli riktigt vassa siffror samtidigt som utsläppen kan hållas någorlunda i schack.

Nästa generation BMW 3-serie lanseras troligtvis under 2012 som årsmodell 2013. Det skulle i så fall betyda att vi får se denna nya generation för första gången på Frankfurtsalongen hösten 2011.

Precis som med dagens generation blir det en sedanversion, en kombiversion, en coupé och en cabriolet. Det förhandssnackas om att sistnämnda återgår till att bli en tygtakscabriolet i stället för som i dag med fällbart plåttak. Hur det blir med det återstår att se.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!