090416-bmw-5serie-touring

Nästa BMW 5-serie Touring i sikte

Purfärska spionbilder på nästa generation BMW 5-serie Touring har under dagen inkommit till redaktionen. På dessa nya bilder kan vi för första gången se bilens verkliga former.

Bilen på bilderna förvånar oss en aning. Vi har tidigare visat er bilder på nästa generation BMW 5-serie, både sedanen och kombin, men då har de varit fulla med plastsjok för att lura våra nyfikna ögon.

Eftersom sedanversionen normalt lanseras före kombiversionen väntade vi oss att nya spionbilder på sedanen skulle komma först, men icke! I stället dyker kombiversionen, Touring på BMW-språk, upp under tester nere i München där det just nu är 25 grader varmt i vårsolen. Till råga på allt är bilen totalt avklädd när det gäller plastsjok. I stället är dessa ersatta av BMW:s psykadeliska tunna plastfilm som är tänkt att förvränga synen på oss. Vinterkostymen har helt enkelt bytts ut mot de mer lediga vårkläderna.

Nu kan vi äntligen se bilens riktiga linjeföring och jämföra med dagens generation.

Om vi börjar med nosen ser vi att njurarna växer en storlek, helt i linje med BMW:s nya filosofi. Strålkastarna får ny form och ser nästan ut att vara hämtade från nya 7-serie eller 5-serie GT. Betraktar vi fronten i profil ser vi att den blir betydligt mer upprätt än vad den är på dagens 5-serie. Tar vi ett par steg bak och tittar på bilen från sidan kan man eventuellt ana ett något längre axelavstånd och att bilen också växer på längden totalt sett (12 cm enligt vad vi hört, det skulle ge bilen en totallängd på gigantiska 4,96 meter.). Härifrån ser vi också att bakrutan och D-stolpen lutar några extra grader framåt än på dagens generation. Helt enkelt mer sport än last. Bakifrån sett lägger vi märke till bakljus som ser ut att ha vuxit en del både på bredden och höjden. Formmässigt ser de ut att hamna någonstans mellan 5-serie GT och nya faceliftade 3-serie. En annan nyhet är ändrören som dragits isär och nu sitter på var sin sida, i stället för samlad trupp till vänster. Detta avslöjar att bilen på bilderna har en av de vassare motorerna. De svagare maskinerna får ändrör på vänster sida, som i dag. M5 kommer förmodligen att behålla sina fyra pipor, två på vardera sida.

Maskineriet kommer att bestå av en rad bensin- och dieselmotorer, ungefär enligt samma modell som i dag. På bensinsidan betyder det bland annat dubbelturbomotorerna på tre samt 4,4 liter. Det vore märkligt om inte en radfyra fortsätter att agera instegsalternativ. På dieselsidan handlar det om turbomatade maskiner på två och tre liter, precis som i dag.

Det snackas också om att en hybridversion kan komma ett eller två år efter introduktionen av nya 5-serien. I så fall blir det ett system som baseras på det som nya 7-serien ska ta del av och som visades i form av 7-serie ActiveHybrid på Parissalongen i höstas.

Nästa generation BMW 5-serie väntas debutera på Frankfurtsalongen i september. Lanseringen äger rum ungefär halvåret senare, då är det sedanmodellen som gäller. Ytterligare en tid senare kommer kombin.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr