090506-ferrari-612-mula

Nästa Ferrari 612 i form av mula

Här har vi ett gäng spionbilder direkt från Ferraris testbana Fiorano där den italienska biltillverkaren med största sannolikhet testkörde nästa generation 612 Scaglietti. Den mustiga V12-motorn kanske kombineras med en elmotor när bilen släpps lös om drygt två år.

Skam den som ger sig! Hela dagen har man stått och bevakat utanför Ferraris fabrik och testbana i deras hemstad Maranello. Nästintill det enda som synts till är ett gäng (ärligt talat – enorma mängder) Ferrari California under sista teststräckan på vanlig väg innan leverans till kund. Kort skymtade även kommande F450 förbi, i form av en F430. På Fiorano, Ferraris egen bana, var det förarkurs hela dagen vilket betyder att framtida nya modeller fick hålla sig på fabriksområdet.

Men så plötsligt när kvällen stundade skyndade sig en svart Ferrari 612 Scaglietti ut på banan för av avverka några testvarv under en timmes tid. Då var vi snabba med kameran och plåtade det som troligtvis är en mula av efterträdaren till just 612 Scaglietti. Men det finns även ett annat alternativ till vad det kan vara, vilket du kan läsa om i sista stycket nedan.

2004 var året då 612:an presenterades av italienarna, som en efterföljare till 456 M. Det är alltså fem år sedan och anledningen till att Ferrari filar på nästa generation av deras flaggskepp. Om två år, 2011, kan vi vänta oss att Ferrari presenterar efterträdaren som årsmodell 2012.

I dag har 612 Scaglietti en V12-maskin på 5,7 liter under huven som utvecklar 540 hästkrafter. Nästa generation, som antagligen får en ny sifferbeteckning, kan innehålla en motor med större volym samtidigt som bilen ser ut att bli längre än i dag, vilket syns ganska tydligt på bilderna (tips – titta på huven). Den fyrkantiga ”lådan” på huven döljer antagligen något intressant, det finns flera olika uppgifter på det. Rykten säger att 612 ska komma med hybriddrift, antagligen tidigast 2013, men någon hybriddrivlina är det inte snack om här, det hörde vi som stod bredvid banan när den svepte förbi eller stod stilla för att anteckna diverse mätdata. Däremot kan det handla om att motorn testas med dubbla turboaggregat, vilket det snackats om tidigare rörande Ferrari. Ljudbilden var något annorlunda jämfört med de 612:or man hört tidigare. Men det kan också röra sig om att Ferraris ingenjörer har monterat Fiats nya Multiair-teknik (läs mer om tekniken via länk nedan) som ökar motorns effekt med tio procent, vridmomentet på låga varvtal med 15 procent samtidigt som koldioxidutsläppen och bensinförbrukningen minskar med tio procent.

Trots att testmulan är en 612 Scaglietti ser vi en annan tydlig förändring, förutom ovan nämnda detalj, jämfört med dagens version – nämligen ändrörens placering. På dagens 612 ligger piporna horisontellt sett bredvid varandra, på bilen på bilderna är de i stället placerade parvis på höjden, ungefär som på Ferrari California. Detta kan vara ett tydligt tecken på att bilen vi ser är efterträdaren till 612.

Om bilen på bilderna nu inte är efterträdaren finns en möjlighet till. Det kan i så fall vara så att Ferrari testar sitt nya kommande fyrhjulsdriftssystem som det har pratats om i snart tre års tid. Ferrari kallar systemet för ”insertable 4x4” och ska i framtiden vara applicerbart på de modeller som har front- eller mittmotorkonfiguration. Systemet är datorstyrt och griper bara in om något hjul är på väg att förlora greppet. Största skillnaden gentemot en av huvudkonkurrenternas – Lamborghinis – system ska vara att föraren, via en knapptryckning, själv kan välja när hans eller hennes bil ska vara bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

Det som talar emot att bilen på bilderna är en testbil för det nya fyrhjulsdriftssystemet är att det redan har testats under ett par års tid och att hjulsidorna saknar telemetriutrustning samt att bilen faktiskt är aningen maskerad, även om det kan vara rent lurendrejeri från italienarnas sida.

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!